بانک انگليس نرخ بهره را به بالاترين سطح در ۹ سال اخير افزايش داد

تاریخ انتشار : 1397/05/13

بانک مرکزي انگليس با افزايش نرخ بهره به ۰.۷۵ درصد آن را به بالاترين رقم از زمان بحران اقتصادي جهان به بعد رساند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از گاردين، کارشناسان بانک مرکزي انگليس به افزايش نرخ بهره پايه در بريتانيا راي مثبت دادند و نرخ بهره بانکي در اين منطقه با ۰.۵ درصد افزايش روبرو شد.

اين در حالي است که کارشناسان اقتصادي و رهبران تجاري هم انتظار چنين تصميمي را از بانک انگليس داشتند. در همين حال کميته سياست گذاري پولي بانک انگليس با راي به بالا رفتن ۰.۵ درصدي نرخ بهره رقم فعلي آن را به ۰.۷۵ درصد افزايش دادند و نرخ بهره بريتانيا به بالاترين سطح خود از سال ۲۰۰۹ ميلادي به بعد رسيد.

بانک مرکزي انگليس مي تواند با تغيير نرخ پايه به اهداف سياست پولي خود دست پيدا کند و پيش از اين هم تلاش براي رسيدن به نرخ تورم هدف گذاري شده خود يعني کمتر از ۲ درصد کرده بود.

البته آمار توليدات صنعتي بريتانيا نشان مي دهد که بلاتکليفي در مورد برگزيت و چشم انداز جنگ تجاري بين المللي باعث کاهش توليد در اين بخش شده است. از طرفي هم برخي از کارشناسان اقتصادي بر اين باور هستند که با توجه به بلاتکليفي در مورد برگزيت و جنگ تجاري، افزايش نرخ بهره تصميمي عاقلانه محسوب نمي شود.

بر پايه اين گزارش، مذاکرات برگزيت ميان بريتانيا و بروکسل ادامه دارد و مباحثي مانند دسترسي بريتانيا به بازار اروپا به دنبال خروج بريتانيا از اتحاديه گمرک و بازار اين منطقه در جريان است.