پنج سياست اعتباري جديد بانک مسکن براي ساماندهي بازار

تاریخ انتشار : 1397/05/20

مديرعامل بانک مسکن از پنج سياست اعتباري جديد بازار مسکن خبر داد و گفت: افزايش عرضه مسکن متناسب با الگوي تقاضاي مصرفي و افزايش نرخ تسهيلات از مهمترين اولويت هاي اين بانک است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي بانک مسکن، «ابوالقاسم رحيمي انارکي» روز شنبه اظهار داشت: مقابله با کاهش سطح پوشش دهي تسهيلات خريد مسکن به دنبال جهش قيمت ها در بازار ملک و همچنين کمک به افزايش عرضه مسکن مناسب با الگوي تقاضاي مصرفي در جامعه از جمله سياست هاي اعتباري جديد اين بانک است.
وي بيان کرد: بايد پذيرفت که جهش هاي اخير قيمتي در بازار مسکن و نوسان هاي آن، آثار منفي خود را بر کاهش سطح قدرت خريد متقاضيان مصرفي مسکن و کاهش سهم تسهيلات بانکي از هزينه خريد مسکن گذاشته است و از اين رو اقدام هايي در بانک مسکن آغاز شده تا بتوانيم آثار تورمي را تا حدي تعديل کنيم.
مديرعامل بانک مسکن توضيح داد: سياست هاي اعتباري بانک مسکن براي امسال به شکلي تدوين شده که پرداخت تسهيلات بانکي براي ساخت مسکن تنها مشمول ساخت واحدهاي مسکوني با متراژ متوسط به پايين شود و به اين ترتيب متوسط متراژ در تهران 75 مترمربع و در ساير شهرها 100 مترمربع است.
رحيمي انارکي افزود: امسال تسهيلات بانکي ساخت مسکن تنها به اين گروه از واحدها پرداخت مي شود و براي واحدهاي بزرگ متراژ و بزرگ مقياس پرداخت تسهيلات را نخواهيم داشت.
مديرعامل بانک مسکن اظهار داشت: همچنين قرار است متناسب با افزايش قيمت مسکن، بخشي از شکاف ايجاد شده بين قدرت خريد متقاضيان و قيمت مسکن را در قالب «افزايش سهم تسهيلات» جبران کنيم؛ در اين مرحله هم پيشنهاداتي به بانک مرکزي ارايه شده که در در دست بررسي کارشناسي است.
وي افزود: يکي از اين پيشنهادها، افزايش سقف تسهيلات خريد مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم تا سقف فعلي تسهيلات پرداختي از محل صندوق پس انداز مسکن يکم است يعني تسهيلات خريد مسکن با استفاده از اين اوراق از سقف 60 ميليون تومان کنوني به 80 ميليون تومان براي متقاضيان انفرادي افزايش يابد.
مديرعامل بانک مسکن ادامه داد: در مورد صندوق پس انداز مسکن يکم نيز در نظر داريم سقف سني آپارتمان هاي مشمول دريافت اين تسهيلات را از 15 سال به 20 سال افزايش دهيم تا از اين طريق واحدهاي بيشتري که اکنون امکان برخورداري از تسهيلات را ندارند، به دايره انتخاب متقاضيان خانه اولي اضافه شوند.
رحيمي انارکي خاطرنشان کرد: در قالب سياست چهارم، در حال فعال سازي مجموعه شرکتي و سازماني خود در حوزه ساخت و توليد واحدهاي مسکوني ارزان قيمت، کوچک متراژ و ميان متراژ و متناسب با الگوي تقاضاي بازار مسکن براي گروه هاي هدف هستيم؛ شرکت سرمايه گذاري مسکن در اين زمينه در حال آغاز يک سري اقدام ها است و پس از انجام جمع بندي نهايي، جزئيات آن اعلام خواهد شد.
وي درباره پنجمين سياست اين بانک در حوزه مسکن اظهار داشت: رايزني هايي به منظور ايجاد ارتباط با انبوه سازان کشور براي کمک به افزايش ساخت واحدهاي مناسب با الگوي تقاضاي مصرفي در بازار مسکن انجام شده است.
رحيمي انارکي گفت: پس از برگزاري يک نشست با انبوه سازان سراسر کشور، اکنون چند استان براي برگزاري جلسات استاني و تصميم گيري درباره بهترين الگوهاي توليد مسکن مصرفي و مورد تقاضاي آحاد جامعه به خصوص خانه اولي ها و ساير متقاضيان بازار مسکن که براي خريد مسکن قصد استفاده از تسهيلات بانکي را دارند، اعلام آمادگي کرده و از هيات مديره بانک مسکن نيز براي هم انديشي پيرامون اين موضوع دعوت کرده اند.
وي اظهار داشت: اکنون برنامه ريزي هايي در حال انجام است که براي هر استان به صورت جداگانه نسخه بومي توليد مسکن تهيه شود و اميدواريم از ماه آينده (شهريور) جلسات در هر استان تشکيل و در اين زمينه چاره انديشي شود. 
مديرعامل بانک مسکن، مهمترين ويژگي اين سياست جديد اعتباري را اتصال انبوه سازان و متقاضيان خريد مسکن با استفاده از تسهيلات بانکي دانست.