تصويب FATF نرخ ارز را کاهش مي‌دهد

تاریخ انتشار : 1397/05/22

پازوکي اظهار داشت: اگر امريکا از برجام هم خارج نشده بود، باز ما براي همکاري با سيستم بانکي بايد قوانين بين المللي را مي‌پذيرفتيم. FATF مانند FIFA در فوتبال است. از همين روي براي کار در نظام پولي و بانکي جهان بايد همانند 194 کشور از قوانين آن تبعيت کنيم، حتي هم‌پيمان ما مانند روسيه، چين و ترکيه نيز از اين قوانين تبعيت مي کنند.

مهدي پازوکي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد تاييد لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم توسط شوراي نگهبان گفت: بنده هميشه از پيوستن ايران به قوانين بين المللي مانند FATF حمايت کرده‌ام چون باور دارم که اين‌گونه تصميمات تاثير مثبتي بر بازارهاي کشور خواهد داشت. اگر ايران به طور رسمي اعلام کند که به FATF  پيوسته، قطعا موجب کاهش نرخ دلار خواهد شد.

وي ادامه داد: اگر امريکا از برجام هم خارج نشده بود، باز ما براي همکاري با سيستم بانکي بايد قوانين بين المللي را مي‌پذيرفتيم. FATF مانند  FIFA  در فوتبال است. از همين روي براي کار در نظام پولي و بانکي جهان بايد همانند 194 کشور از قوانين آن تبعيت کنيم. حتي هم‌پيمان ما مانند روسيه، چين و ترکيه نيز از اين قوانين تبعيت مي کنند بنابراين تصويب قوانين اين چنيني نه بر خلاف اسلام و نه بر خلاف منافع ملي و نه سيستم بانکي است.

پازوکي تصريح کرد: بايد توجه کرد که سيستم بانکي ما 40 سال از سيستم جهاني عقب است و قطعا براي کشوري که خود قرباني تروريسم  بوده و از عدم شفافيت رنج مي‌برد، مفيد است. اين قوانين باعث مي‌شود تا سيستم بانک‌داري به سمت مبارزه با پولشويي، پول مواد مخدر، رشوه، قاچاق کالا....برود.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به بي‌انضباطي پولي گفت: يکي از مشکلات اقتصاد ايران وجود انواع بي‌انضباطي است که عبارتند از؛ بي‌انضباطي پولي در سيستم بانکي، بي انظباطي مالي در بودجه دولت و بي انظباطي اداري در سيستم اداري کشور که موجب حذف افراد متخصص شده که تصويب اين قوانين تاثيري بالايي در بر طرف کردن بي‌انظباطي پولي خواهد کرد.

وي در مورد تاثير تصويب اين قوانين در ورود تکنولوژي بر  سيستم بانکي گفت: براي اينکه شفافيت را محور فعاليت‌ها قرار دهيم بايد از تکنولوژي اطلاعات و دستاوردهاي آن استفاده کنيم تا به نوعي جلوي رانت را نيز بگيريم. ما حتي مي‌توانيم از افرادي که از وام‌هاي سيستم بانکي استفاده مي‌کند اطلاع داشته باشيم و نيز  مبدا پول‌هاي کلاني‌که در حساب‌ها واريز مي شود را رصد کنيم. در کشورهاي پيشرفته اروپايي مانند آلمان، فرانسه در صورتي که تنها 1 دلار ، منبع آن مشخص نباشد، حساب‌ ر ا بلوکه کرده و از صاحب حساب توضيح خواسته مي‌شود.

پازوکي افزود: همچنين کشور ايران داراي بالاترين فرار مالياتي در دنيا است و طبق اعلام رييس سابق بانک مرکزي تقريبا 15 درصد توليد ناخالص داخلي ( GDP)  فرار مالياتي است و دليل آن نيز نبود شفافيت در سيستم اطلاعات کشور است. براي نمونه کالايي که در بندر نتردام بسوي ايران بارگذاري مي‌شود تمام اطلاعات مربوط به محتوي آن به  گمرک ايران انتقال داده مي‌شود و اگر سيستم مالياتي به صورت آنلاين به گمرگ متصل باشد مي‌توان به راحتي منبع و مسير پول‌هاي مربوط به آن را به دست بياوريم.

وي گفت: متاسفانه در ايران برخي آن‌چنان نسبت به شفافيت بدبين هستند و فکر مي‌کنند که با اين اقدام قدرت‌هاي خارجي به دنبال بستن حساب‌هاي ايران هستند، در حالي که اين‌گونه نيست و به نظر بنده اين اقدام حتي در راستاي منافع ملي ما است که با شفافيت مي‌توانيم جلوي کلاه‌برداري و سوءاستفاده از اموال عمومي را بگيريم.

پازوکي متذکر شد: اگر ما از قوانين اين‌چنيني تبعيت نکنيم همه کشورها از جمله روسيه و چين نيز از همکاري با ما خودداري خواهند کرد و براي تعامل با دنيا بايد قوانين مربوط به FATF را بپذيريم، متاسفانه برخي در کشور جوي را درست کردند که باعث شد تا مجلس عقب‌نشيني کرده و آن را براي 2 ماه مسکوت بگذارد.