دلار از مبادلات تجاري ايران و عراق حذف شد

تاریخ انتشار : 1397/06/10

رييس اتاق بازرگاني ايران و عراق تاکيد کرد که دلار از مبادلات تجاري ايران و عراق حذف شده و تجارت با يورو، ريال و دينار انجام مي شود.

يحيي آل اسحاق در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره چگونگي مبادله پول بين ايران و عراق گفت: معاملات دلاري بين ايران و عراق حذف شده و بيشتر مبادلات با ارزهاي يورو، ريال و دينار عراق انجام مي شود.

وي خاطرنشان کرد که بخش ديگري از مبادلات بين صادرکنندگان ايراني با تجار عراقي به شکل تهاتر کالا يا توافقي است. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني در پاسخ به اين سوال که چه ميزان از مبادلات تجاري ايران و عراق از طريق سيستم بانکي انجام مي شود، اظهار داشت: با وجود حجم ۸ ميليارد دلاري تجارت بين ايران و عراق، انتقال پول بين دو کشور از طريق بانک ها بسيار کم است.

آل اسحاق به بيان موانع هر دو طرف براي تاسيس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکي بايد جزء اولويت هاي اصلي اقتصاد ايران باشد زيرا در بدترين شرايط ۸ ميليارد دلار صادرات به عراق داريم.

وي، عراق را دومين کشور از نظر تجاري با ايران بعد از چين عنوان کرد و توضيح داد: صادرات ايران به عراق بسيار متفاوت از صادرات به چين است زيرا بيشتر صادرات ايران به چين را محصولات پتروشيمي تشکيل مي دهد ولي تجار ايراني از رب گوجه فرنگي تا مصالح ساختماني به عراق صادر مي کنند که اشتغال زايي بالايي دارد.

رييس اتاق مشترک ايران و عراق گفت: حسن روحاني رييس جمهوري، اسحاق جهانگيري معاون اول و محمد نهاونديان معاون اقتصادي رييس جمهوري بر حل مشکلات بانکي بين ايران و عراق براي توسعه صادرات تاکيد دارند ولي اين موضوع همچنان در حاشيه قرار گرفته است.