بانک ملي عرضه ارز مسافرتي را از سر گرفت

تاریخ انتشار : 1397/06/18

 فروش ارز مسافرتي از امروز (يکشنبه) در شعب منتخب بانک ملي ايران آغاز شد و هموطنان مي توانند با ارايه مدارک مورد نياز، براي تهيه ارز به اين بانک مراجعه کنند.

بنا بر اعلام اين بانک، عمليات فروش ارز مسافرتي در شعب ميرداماد، اسکان، مرکزي، بازار، امام حسين (ع)، هفتم تير، استاد معين و کاشف انجام مي شود.
به گزارش ايرنا، بانک مرکزي ايران هفته گذشته به بانک ها اجازه داد تا 23 مورد ارز خدماتي هموطنان را در بازار تامين کنند.
تا پيش از اعمال سياست هاي جديد ارزي در 16 مردادماه، بانک ملي ايران به همراه بانک هاي پارسيان، ملت، سامان و تجارت تامين ارز مسافرتي به نرخ ارز رسمي اعلامي بانک مرکزي را برعهده داشتند اما در رويه جديد که تخصيص ارز مسافرتي يارانه اي برداشته شده است، تامين ارز به نرخ بازار انجام مي شود.
سقف تخصيص ارز مسافرتي پنج هزار يورو است و متقاضي براي خريد آن بايد بليت، گذرنامه و رواديد (براي کشورهايي که نياز به ويزا دارند) را به بانک يا صرافي ارايه کند. 
براساس بخشنامه بانک مرکزي، ارز مسافرتي، درماني، دانشجويي و دانش آموزي، فرصت مطالعاتي، حق عضويت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بين المللي و محافل علمي و هزينه چاپ مقالات علمي، هزينه شرکت در نمايشگاه هاي خارجي از کشور، حق الوکاله دعاوي خارجي، هزينه اجاره و اشتراک شبکه هاي اطلاعاتي (اينترنت و رويترز)، هزينه برگزاري همايش هاي بين المللي و اعطاي جوايز جشنواره ها و مسابقات و هزينه انجام آزمايش هاي علمي و فني از مواردي است که در صرافي ها تامين مي شود.
همچنين تامين ارز انتشار آگهي در خارج از کشور و دريافت گواهي بين المللي، هزينه خريد امتياز پخش فيلم، هزينه شرکت هاي هواپيمايي ايراني، هزينه شرکت هاي بيمه ايراني، هزينه شرکت هاي اعزام کننده زائران به عتبات و عمره مفرده، ثبت نام در آزمون هاي بين المللي، هزينه حقوق و مزاياي کارکنان شاغل در ايران، هزينه بابت رانندگان حمل و نقل بين المللي و ترانزيت، شرکت در دوره هاي آموزشي و پژوهش خارج از کشور، ثبت نام و شرکت در امتحانات علمي و تخصصي خارج از کشور، هرينه خدمات کنسولي سفارتخانه هاي خارجي، هزينه هاي ارزي شرکت هاي مسافرتي و گردشگري، هزينه هاي حمل و ترانزيت و توزيع محموله هاي پستي بين المللي، بابت تبديل مانده ريالي ناشي از خريد ارز اتباع خارجي از ديگر مواردي است که صرافي ها مجاز به انجام آن هستند.
به گفته عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزِي، تنها سه درصد از عمليات هاي ارزي در کف بازار و در صرافي ها انجام مي شود و عمده معاملات ارزي به شکل حواله در نيما صورت مي پذيرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزي، ديروز حجم فروش ارز صادراتي در سامانه «نيما» به يک ميليارد و ۱۲۴ ميليون يورو رسيد.