با فرهنگ سازی در خصوص مشاوره، منافع بلند مدت اعضاء حفظ می ‌شود

تاریخ انتشار : 1393/12/06

مشروح خبر


رکسانا اصلانی عضو هیأت مدیره شرکت راهبر پیشگامان آموت با اشاره به ایجاد شرکت‌ های خصوصی توسط بانک ‌ها، گفت: متأسفانه با پدیده تأسیس شرکت‌ های مشاوره توسط کارمندان بازنشسته بانک‌ ها مواجه هستیم که با فعالیت این گونه شرکت ها، به حوزه کاری مشاوران ضربه وارد می‌ شود و روابطی تعریف نشده باعث می ‌شود سرمایه‌گذاران مشاوره را جدی نگیرند. نکته مهم اینکه چنین شرکت هایی، پس از عضویت در کانون، سامانه ای را که بر مبنای لزوم برون‌ سپاری شکل گرفته، مختل می‌ کنند. مسأله بعدی این است که هر بانکی لیست معتمد خود را دارد و فقط با همان لیست کار می کند.
هما سادات‌ گوشه رییس شورای عالی کانون با تأکید بر اینکه باید جلوی هر کاری که خلاف عرف بانکی رخ می‌ دهد، ایستاد، گفت: ما دو چالش اصلی داریم یکی در سازمان‌های بالادستی که البته منطق فعالیت کانون را می‌ پذیرند و مشکلی بیش از بوروکراسی متداول اداری نداریم و دیگری از جانب خود مشاوران که متأسفانه منافع کوتاه مدت را به بلند مدت ترجیح می ‌دهند و به همین علت روند کار مشاوره آسیب می بیند.
وی ادامه داد: هر جا تخلفی دیدید حتما به کانون اعلام کنید. هیأت رسیدگی به تخلفات پس از بررسی گزارش‌ های مکتوب، اعلام رأی می‌ کند. تجربه می‌ گوید وقتی با تخلف برخورد شود، جلوی تکرار آن گرفته خواهد شد.
در ادامه جلسه محمد رنجبری مدیرعامل شرکت پارس مفرح جنوب با بیان اینکه لازم است در طرح ‌های دستگاه‌های اجرایی به سازگاری آن با شرایط جغرافیایی منطقه توجه شود، گفت: همه دستگاه‌ های اجرایی، بودجه‌ ای برای پژوهش دارند. اگر کانون بتواند با نهادهای دولتی هماهنگ کند تا شرکت‌ های مشاوره هر استان با بررسی اقلیم و شرایط منطقه خود، پژوهشی انجام دهند که بیانگر ظرفیت‌های منطقه باشد، علاوه بر اشتغال‌ زایی موجبات توسعه پایدار در کشور نیز فراهم می شود.
سپس وکیلی نماینده شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه گفت: طرح آمایش سرزمین مدتی است که در دولت مطرح است. در بعضی از مناطق بدون توجه به شرایط منطقه طرح ‌هایی اجرا شده که به بازدهی نرسیده است.
سادات گوشه نیز با بیان اینکه متأسفانه فرصت و منابع زیادی از دست داده‌ ایم، افزود: اگر مشاوران با دقت بیشتری کارها را به انجام برسانند از اتلاف فرصت ‌ها و منابع ملی جلوگیری خواهد شد.
پوررحیم نماینده شرکت آری تس، توسعه کشور را در گرو توسعه بنگاه‌ های اقتصادی دانست و گفت: اگر بنگاه‌ های اقتصادی بر مبنایی معقول تأسیس شده باشند، باعث توسعه می ‌شوند. وجود دغدغه ‌های سرمایه گذاری، زیست محیطی و توسعه ‌ای در کنار هم به شکوفایی اقتصادی کشور کمک می‌ کند.
وی افزود: دانش افزایی که از طریق جلسات هم‌ اندیشی رخ می ‌دهد مهمترین بهره ‌ای است که شرکت ‌های عضو از این جلسات می‌ برند. در واقع اطلاع از تجربیات و دانسته‌ های دیگران باعث می ‌شود مسیر رفته شده، دوباره طی نشود.
در پایان پروانه مستأجران نماینده شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهر جی، به تشریح حوزه فعالیت شرکت متبوع خویش پرداخت و گفت: این شرکت جهت انتقال دانش از تجربیات بازنشستگان فولاد مبارکه بهره می برد.