صادرات غيرنفتي در ۵ ماه اول امسال به ۱۹ ميليارد دلار رسيد

تاریخ انتشار : 1397/06/31

رئيس کل بانک مرکزي حجم صادرات غير نفتي ايران در پنج ماه نخست امسال را بيش از 19 ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش جمعه شب ايرنا به نقل از بانک مرکزي، عبدالناصر همتي افزود: از مجموعه صادرات غير نفتي؛ 3 ميليارد دلار صادرات گاز و فرآورده هاي نفتي بوده که به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود 16ميليارد دلار باقي مانده نيز بايد به اين چرخه باز برگردد.
وي ادامه داد: مجموع ارز عرضه شده در سامانه نيما در مدت اجراي بسته جديد ارزي تاکنون نزديک 2 ميليارد يورو بوده است که از اين مبلغ، بيش از 80 درصد مربوط به شرکت‌هاي پتروشيمي بوده و بقيه صادرکنندگان غيرنفتي سهمي کمتر از20 درصد در بازار ثانويه داشته‌اند.
همتي در ادامه از ساير صادرکنندگان غيرنفتي درخواست کرد با عرضه ارزهاي حاصل از صادرات خود در تعميق بازار ثانويه نقش آفريني کنند البته بانک مرکزي نيز براي تنظيم اين بازار برخي از انواع ارزهاي مورد نياز وارد کنندگان را عرضه مي کند.
رئيس کل بانک مرکزي عرضه ارز توسط صادرکنندگان را يک مطالبه ملي دانست که بايد انجام پذيرد. 
وي تاکيد کرد: 13ميليارد دلار ارز براي واردات کالاهاي اساسي، ضروري، دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص يافته که به تدريج تامين و واردات آنها درحال انجام است.
همتي همچنين درباره نيازهاي ارزي مردم افزود : اسکناس مربوط به نيازهاي واقعي مردم نيز توسط بانک‌ها و صرافي ها تامين مي‌شود؛ ورود اسکناس به کشور توسط صرافي ها و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي آغاز شده و درحال افزايش است و در کنار آن، بانک مرکزي هم باقي مانده نياز را تامين مي‌کند، مضافاً بخشي از ارز سامانه نيما توسط صرافي ها به صورت اسکناس وارد کشور شده و در بازار عرضه مي‌شود.
وي تاکيد کرد: مسئولان ذيربط در بانک مرکزي تعامل خوبي با کانون صرافان داشته و جهت روان سازي خريد و فروش ارز در صرافي ها، برنامه هايي در دست اقدام دارند.