حجم سپرده ويژه ارزي از 10 ميليون دلار گذشت

تاریخ انتشار : 1397/07/07

بانک مرکزي اعلام کرد، استقبال تدريجي مردم از سپرده ارزي در بانک ها سبب شده تا حجم منابع آن از 10 ميليون دلار بگذرد.

به گزارش شامگاه پنجشنبه ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، در طرح سپرد گذاري ارزي در بانکها براي سپرده هاي يورويي ساليانه 3درصد، دلاري 4 درصد و درهمي 2 درصد سود پرداخت مي شود. 
بانک مرکزي اصل و سود اين سپرده ها را تضمين کرده است. 
براساس اين گزارش، آمادگي تدريجي بانک ها براي اجراي اين طرح و اطلاع رساني ناکافي موجب شد اين طرح با اندکي تاخير عملياتي شده و منابع آن رشد کند.
به گزارش ايرنا، سوم شهريورماه امسال بانک مرکزي بخشنامه اي به شبکه بانکي کشور ابلاغ کرد که براساس آن بانک ها مي توانند نسبت به سپرده گيري ارزي با تضمين بانک مرکزي اقدام کنند.
براساس اعلام بانک مرکزي، هشت شرط براي تکميل ترتيب سپرده‌گذاري ارزي تعيين شده است.
نخست، بانک مجاز است نسبت به سپرده گيري ارزي به صورت اسکناس به ارزهاي يورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقيقي و حقوقي بخش غيردولتي با تضمين بانک مرکزي اقدام و با انجام هماهنگي لازم با اداره بين‌الملل اين بانک، نزد بانک مرکزي سپرده‌گذاري کند.
دوم، بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزي سپرده‌گذاري شده توسط بانک مرکزي تضمين مي‌ شود.
سوم، دوره سپرده‌گذاري ارزي يک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمديد (پيش از سررسيد) و موافقت اين بانک، دوره يادشده براي دوره‌ يک ساله ديگر قابل تمديد خواهد بود.
چهارم، نرخ سود سپرده‌گذاري ساليانه براي اسعار يورو، درهم امارات و دلار به ترتيب 3، 2 و 4 درصد است.
پنجم، کارمزد عامليت بانک سه دهم درصد نسبت به حجم سپرده دريافتي در پايان دوره سپرده‌گذاري ارزي يک ساله پرداخت مي شود.
ششم، در صورت درخواست متقاضي مبني بر ابطال و يا دريافت سود، به منظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک بايد نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را به اداره بين‌الملل اين بانک جهت دريافت اصل و سود سپرده پرداختي منعکس کند.
هفتم، بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاري به صورت اسکناس نزد اين بانک، به همان نوع ارز توديعي و به صورت اسکناس و پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.
هشتم، درصورت درخواست ابطال سپرده ارزي توديعي پيش از سررسيد، نرخ سود ساليانه مورد عمل براي سپرده يورويي، درهمي و دلاري به ترتيب يک، نيم و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌هاي ارزي کمتر از يک ماه سودي تعلق نمي‌گيرد.