راهکار تعادل فوري در بازار ارز/ پاسخگويي صحيح به تقاضاهاي ارزي

تاریخ انتشار : 1397/07/07

دبيرکل کانون صرافان پاسخ صحيح به انواع تقاضا در بازار را عامل تعادل در بازار ارز عنوان کرد.

رضا ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره سياست هاي جديد ارزي بانک مرکزي اظهار داشت: فعاليت ها و سياست هاي ارزي بانک مرکزي در دوره جديد رياست اين بانک، موجب شده تا گره ها و قفل هاي اين بازار باز شود.

وي افزود: اميدواريم با ادامه اين روند سيستم ارزي مبتني بر حرکت بازار سازماندهي شود و دولت با سيستم هاي حمايتي در قبال اين بحران‌ها از طريق حمايت‌هاي خاص از گروه هاي خاص، آسيب هاي احتمالي ناشي از اين سياست‌ها را پاسخ دهد.

دبيرکل کانون صرافان در ادامه پيشنهاد داد: بايد انواع تقاضا را در بازار به رسميت شناخت زيرا يکي از انواع تقاضا، تقاضاي احتياطي در بازار است که به واسطه احتياطي که مردم براي آينده زندگي خود دارند، پول ملي را تبديل به ارز مي‌کنند تا به نوعي امنيت را به زندگي خود بازگردانند.

وي ادامه داد: تقاضاي ديگر، تقاضا انتقال سرمايه است که بخشي از بازار را در بر گرفته و کشش ايجاد کرده، دولت بايد با اجراي سياست هاي صحيح در بازار اجازه ندهد که به سمت قاچاق و تامين از طريق سيستم غير رسمي حرکت کند.

به گفته ترکاشوند، اين دو تقاضا اگر به شکل رسمي پاسخ داده شود بازار ارز به حالت تعادلي خواهد رسيد. دبيرکل کانون صرافان درباره سپرده گيري ارزي، اظهار داشت: به دليل تجربه قبلي که در اين بازار وجود داشته، بايد تمامي بخش هاي ذيربط از جمله سازمان مالياتي، بانک مرکزي و سيستم بانکي اين اطمينان را به مردم بدهند که مشکلي ايجاد نخواهد شد.