دولت براي مواجهه با هر شرايط اقتصادي برنامه دارد

تاریخ انتشار : 1397/07/08

معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: دولت براي بدبينانه ترين شرايط فرضي اقتصادي پيش بيني لازم را براي تامين نيازهاي مردم انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سعيد نمکي روز شنبه در نشست شوراي برنامه ريزي استان ايلام با تاکيد بر اجتناب از نگراني و بدبيني اقتصادي و انتشار آن در جامعه اظهار داشت: دشمنان خارجي به شدت به دنبال کاهش اعتماد ملت ايران هستند و برخي در درون کشور نيز با ايجاد نا اميدي آب به آسياب دشمن مي ريزند که بزرگترين خيانت در حق ملت و کشور است.
وي با ذکر برخي افزايش ها و افزود: دولت تدبير و اميد در سال هاي قبل با وجود بدهي هاي بالا کشور را در دست گرفت، در سال گذشته تخصيص دانشگاه ها به صورت 100 درصد پرداخت شد و حقوق بازنشستگان نيز با وجود ورشکستگي کانون آنها سه برابر افزايش داشت و بودجه آموزش و پرورش نيز 100 درصد تخصيص يافت.
نمکي ادامه داد: در بخش بهداشت و ‌درمان نيز معادل کل سال هاي عمر نظام اسلامي تخت هاي بيمارستاني ايجاد شد، ضمن اينکه طرح سلامت کار بزرگي بود که در راستاي حفظ سلامت مردم انجام شد.
معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: در اين روزگار نياز است با همدلي اميد و نشاط را در جامعه گسترش دهيم و بذر نا اميدي در دل مردم نپاشيم چرا که براي اداره کشور برنامه ريزي مفصلي شده است، تضمين مي کنيم که با حمايت خدا هيچ مشکلي براي مردم ايجاد نشود.
وي ادامه داد: ما غصه مي خوريم از کوچک شدن سفره مردم اما اميدواريم که با همدلي مردم و مسئولان بتوانيم اين دوران را به سلامت پشت سر بگذاريم.
معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور تصريح کرد: مشکل امروز کشور در بخش هاي مختلف، پول نيست بلکه مديريت است که بايد حل شود.
وي در خصوص رفع مشکلات فرهنگي و اجتماعي ايلام افزود: در اين استان اقدامات فرهنگي بسيار دير شروع شده، مشکلات گرچه اقتصادي است اما بيشترين علت آن فقر فرهنگي است.
دکتر نمکي اظهار داشت: مسئولان مکلف شده اند که وضعيت استان را مد نظر قرار دهند، فرهنگسرا و مجتمع فرهنگي و اولين سينما در استان ايجاد شود و بطور کلي فضاي استان بايد در جهت شادابي بيشتر تغيير کند.
وي به مسئولان استان پيشنهاد کرد که ستادي متشکل از دانشگاه ها، بهزيستي ،کميته امداد، دادگستري، آموزش و پرورش، ناجا، ميراث فرهنگي، ارشاد اسلامي و ... براي بررسي، علت يابي و مقابله با افسردگي و روان پريشي عمومي در اين استان فعال شود.
وي تاکيد کرد: اولين گام در حوزه فرهنگي - اجتماعي ايلام تلاش براي کاهش موارد خودکشي است، مقابله با خودکشي نيازمند طرح فوري و کار مطالعاتي است که بايد در کمترين زمان انجام گيرد زيرا دقيقه 90 را هم گذرانده ايم و اقدام اورژانسي در بحث خودکشي نياز است.
معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به تکميل سالن هاي ورزشي، استخر دانش آموزي، فضاهاي فرهنگي تاکيد کرد و گفت: اين مراکز بايد به سرعت تامين اعتبار و به بهره برداري برسد.
وي ادامه داد: مسئولان فرهنگي آگاه باشند که در استان هرچه طرح و پيشنهاد با موضوع تلطيف رواني استان ارائه شود اعتبار آن تامين مي شود.
معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: بازماندگان از تحصيل را دريابيم چرا که هر بي سواد يک بمب انتحاري است و فضاهاي آموزشي بايد سالم سازي شود.
نمکي گفت : استان ايلام سال ها زير آسيب جنگ تحميلي بوده و اکنون ‌ميزباني زايران اربعين حسيني است که بايد اين ميزباني را با اهميت بشمارد زيرا زيارت در تشيع يک حرکت سياسي و افشاگرانه است.
وي به کاستي هاي استان ايلام اشاره کرد و گفت: اهالي اين استان مردمان نجيب محروميت کشيده و زجر کشيده اي هستند که بايد براي آنها اقدامات اساسي انجام گيرد.
نمکي افزود: مشکلات امروز تل انبار نديدن ديروز است بايد به دنبال مرکز پژوهشي براي پرورش روان منطقه باشيم.
معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور تاکيد کرد که با تامين اعتبار براي توانمندسازي مردم به معيشت مرزنشينان و همچنين افزايش سطح درآمد آنها کمک شود.
استاندار ايلام نيز در ادامه اين نشست به ارايه گزارشي از شاخص هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي در استان و مقايسه آن با کشور پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعيت 8 دهم درصد و کشور يک و دو دهم درصد است و ضريب شهرنشيني در ايلام 68 و نرخ مهاجرت استان 19.19 درصد است.
قاسم سليماني دشتکي اظهار داشت: سرانه فضاهاي فرهنگي چهار درصد که اين آمار در کشور 10 برابر استان است ، سرانه فضاهاي فرهنگي 8 درصد و در کشور 11.1 درصد است.
وي ادامه داد: اصحاب قلم در استان انتقاد مي کنند که مسئولان به رشادت و دليري مردم ايلام اشاره مي کنند اما بايد کاري اساسي براي رفع اين محروميت ها و اين مردم رنج کشيده انجام دهند .
سليماني دشتکي تاکيد کرد: بايد با عمران و درآمدزايي جمعيت مرز را افزايش دهيم و موجب تثبيت جمعيت در مناطق مرزي شويم تا آنها به مرکز استان مهاجرت نکنند.
استاندار ايلام از مديران خواست که گره گشاي مردم باشند، در بين مردم باشند و تلاش کنند تا آرامش در استان حفظ شود.
ه گزارش خبرنگار ايرنا، در اين نشست مديران استاني از دانشگاه ايلام، آموزش و پرورش، دادگستري، برنامه و بودجه حضور داشتند و به ارايه گزارشي از مسايل و مشکلات خود پرداختند.
معاون علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان برنامه و بودجه به اتفاق شماري از همکاران خودروز گذشته - جمعه در قالب سفري سه روزه وارد استان ايلام شد.
سعيد نمکي در خصوص هدف و برنامه اين سفر تصريح کرد که بنا به تأکيد رياست محترم جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه در اين سفر سه روزه مشکلات استان احصا و براي ارائه و اجراي راهکار حل آن‌ها تلاش شود.