نهاونديان: اقدام هاي دولت، بازار ارز را به سمت آرامش سوق داد

تاریخ انتشار : 1397/07/14

معاون اقتصادي رئيس جمهوري گفت: تصميم ها و اقدام هاي اطمينان بخش دولت سبب شد که بازار ارز به سمت آرامش حرکت کند و بنا بر شاخص هاي اقتصادي بايد اين روند کاهشي ادامه يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمد نهاونديان» روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صاحب نظران اقتصادي بر اين اعتقاد بودند که نرخ ارز آزاد قابليت لازم را به عنوان نرخ مرجع در محاسبات اقتصادي ندارد و تا قيمت در بازار کالاها بر اين اساس تعيين شود.
وي ايجاد نرخ هاي غيرواقعي در بازار ارز را «ناشي از يک حالت التهاب و انتظارات تورمي» دانست و گفت: خوشبختانه در افکار عمومي يک واقع بيني حاصل شد و در نتيجه به سرعت افزايش غيرواقعي به يک مسير کاهشي تبديل شد.
معاون اقتصادي رييس جمهوري تاکيد کرد: شاخص هاي اقتصادي نشان مي دهد که اين روند کاهشي بايد ادامه پيدا کند. 
وي اظهار داشت: نگراني هاي مردم در حفظ اندوخته هاي خود و توان قدرت خريد، مسائلي را ايجاد کرد اما مردم متوجه شدند که اگر تصميم هاي پرريسک در سرمايه گذاري بگيرند، نمي توانند از دلالاني که با سفته بازي، پول در مي آورند و ريسک خواه هستند، تبعيت کنند.
نهاونديان تاکيد کرد: مردم به دنبال اعتماد و اطمينان در مورد اندوخته هاي خود هستند و رفتار بيشتر مردم جامعه به طور معمول ريسک گريز است؛ البته لازمه ريسک گريزي اين است که براي سرمايه گذاري با يک مشاور اقتصادي مشورت کنند يا به هشدارهاي مسئولان توجه کنند.
وي يادآور شد: در ماه هاي گذشته شاهد مال باختگان و سپرده گذاران موسسه هاي اعتباري بوديم و اين عبرت خوبي است که مردم به جايي که اعتبار زيادي ندارد براي دريافت سود بيشتر ريسک بالا را بپذيرند.
معاون اقتصادي رييس جمهوري گفت: خوشبختانه تصميم هايي که شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا درباره بازار ارز گرفته، مي تواند اطمينان بخشي در جامعه ايجاد کند؛ براي نمونه اختياراتي به بانک مرکزي داده شده است تا اوراق مشارکت ارزي - ريالي منتشر کند.
وي به مصوبه اين شورا براي ايجاد صندوق هاي سرمايه گذاري و اجراي طرح هاي نيمه تمام عمراني نيز اشاره کرد و توضيح داد: عرضه واحدهاي اين صندوق ها خيلي ساده و قابل اجراست و نسبت به خريد سهام در بازار بورس نيز ريسک کمتري دارد.
نهاونديان گفت: در هفته هاي آتي شاهد خواهيم بود که گزينه هاي اطمينان بخشي براي حفظ قدرت خريد اندوخته هاي مردم ارايه شود.

** از اختيارات بانک مرکزي کاسته نشده است
معاون اقتصادي رييس جمهوري درباره تلاش برخي شبکه هاي مجازي براي بالا نگه داشتن غيرواقعي نرخ ارز گفت: شاهديم که مردم در کنار کارشناسان اقتصادي قرار گرفتند و در مقابل يک جريان مرموز نگران کننده ايستادگي کردند؛ بين مردم و شخصيت هاي مورد علاقه آنها از يک سو و برخي سايت هاي ناشناس و مجهول الحال که از سوي ديگر مي خواستند موج ديگري ايجاد کنند، مصافي رخ داد و امکان اننتخاب و تصميم گيري خوبي براي جامعه ايجاد شد. 
نهاونديان اظهار داشت: در هفته هاي اخير تصور مي شد که يا از اختيارات بانک مرکزي به عنوان سياست گذار پولي و ارزي کاسته شده و يا از اختياراتش استفاده نمي کند و حالت انفعالي نسبت به بازار دارد اما با تصميم هاي قاطعي که در شوراي هماهنگي اقتصادي گرفته شد، تاکيد شد که بانک مرکزي همان اختياراتي که از گذشته داشته با حمايت سه قوه ادامه دهد و بازار ارز را مديريت کند.
وي ادامه داد: اين موضوع به فعالان بازار پيام داد که نمي توانند با يک حجم هاي کمي موج در بازار ايجاد کنند و بانک مرکزي با تمام توان حضور دارد.

** منابع ارزي کشور در شرايط خوبي است
معاون اقتصادي رييس جمهوري با تقسيم بندي نياز ارزي واردات کالا در سه گروه اظهار داشت: در بخش کالاهاي اساسي همه نياز کالاهاي اساسي از اين منبع تامين مي شود و وضعيت ارز منابع ارزي ما در شرايط خوبي است.
نهاونديان افزود: بخش دوم نيازهاي واردات ماشين آلات، مواد اوليه، کالاهاي واسطه اي براي توليد کشور است که از ارز مورد نياز آن از بازار نيما تامين مي شود؛ در اين موضوع ترديدي ايجاد شده بود که آيا عرضه و تقاضا همزمان رخ مي دهد يا خير و يا اينکه به سبب مشکلات براي صادر کننده در بحث نقل و انتقالات نتوانند همان زمان تقاضا، عرضه صورت بگيرد.
وي ادامه داد: با اختياري که به بانک مرکزي داده شده، قرار است اگر متقاضي بخش خصوصي براي خريد ارز صادرکنندگان در نيما وجود نداشته باشد، بانک مرکزي فوراً ارز را بخرد؛ اگر هم متقاضي در بازار وجود داشت و عرضه کننده نبود، بانک مرکزي اين کمبود را جبران کند.
نهاونديان بخش سوم تقاضاهاي ارزي را کوچک دانست و گفت: اين بخش از اطلاع رساني هاي غيرواقعي اثرگذاري بالايي دريافت مي کرد و از اين رو وظيفه اطلاع رساني سريع و فوري و دقيق در اين زمينه به بانک مرکزي و ستاد تبليغات اقتصادي داده شد و خوشبختانه اين ستاد فعاليت خود را قوي آغاز کرده به نظر مي رسد ما در مسير حرکت توازن و تعادل و آرامش هستيم.

** از التهاب فاصله مي گيريم
معاون اقتصادي رييس جمهوري درباره کانال مالي ارتباط با اتحاديه اروپا اظهار داشت: اقدام هايي که شکل گرفته به تصميم جدي اتحاديه اروپا درخصوص آغاز فعاليت نهاد مالي ويژه مرتبط است به طوري که انتقالات ارزي چه درمورد صادرات و واردات از اين طريق صورت بگيرد.
وي افزود: قرار است با اين کار نوعي مصونيت نسبت به تهديد تحريم هاي آمريکا شکل بگيرد که به ايجاد اطمينان در بازار کمک خواهد کرد و ما را در مسيري قرار خواهد داد که از التهاب فاصله بگيريم و آرامش در مديريت ارز و اقتصاد را دنبال کنيم.
نهاونديان گفت: «آنچه که در بازار ارز ايران اتفاق افتاد، نبايد اتفاق مي افتاد يعني ريشه واقعي در اقتصاد ما نداشت؛ اندازه اش نبايد وسيع مي شد که در کل اقتصاد ما اثر کند اما در کوتاه مدت جامعه به اين مهم رسيد که نبايد اين بها را بپردازد و اين حباب ترکيد يا شروع به ترکيدن کرد.»
وي افزود: هرچقدر ما شفافيت را در اقتصاد بيشتر کنيم و مردم دسترسي به واقعيت اقتصاد داشته باشند، به طور حتم با اين گونه نوسان ها مواجه نخواهيم شد.

** نگراني بابت منابع ارزي نداريم
معاون اقتصادي رييس جمهوري اظهار داشت: ميزان درآمد ارزي کشور در نيمه نخست امسال نسبت به سال گذشته بيشتر شده است و بنابراين با وجود منابع ارزي مناسب نبايد نگراني در اين خصوص داشته باشيم.
نهاونديان افزود: در هر حال عقل اقتضا مي کند وقتي با تهديد دشمني مواجه هستيم، اقدام هاي احتياطي را افزايش بدهيم و بر همين اساس تصميم هاي خوبي در دولت گرفته شد.
به گفته وي، ذخاير ارزي کشور نسبت به گذشته از شرايط بهتري برخوردار است و از اين رو بايد نگراني نسبت به نوسان هاي ارزي کاهش يابد.