رئيس بانک مرکزي: خريد دلار سرمايه گذاري خوبي نيست

تاریخ انتشار : 1397/07/14

 رئيس کل بانک مرکزي ايران اعلام کرد: خريد دلار و ارزهاي خارجي سرمايه گذاري خوبي نيست و بانک مرکزي به دنبال جايگزين هاي بهتر براي سرمايه گذاري مردم است.

به گزارش روز جمعه ايرنا، عبدالناصر همتي در گفت وگوي با خبرگزاري روسي اسپوتنيک فارسي گفت: مردم بايد توجه کنند که خريد دلار و ارزهاي خارجي،سرمايه گذاري خوبي نيست.
وي ابراز اميدواري کرد که کسي وارد اين سرمايه گذاري ريسکي نشود و در عين حال گفت: بانک مرکزي در حال طراحي برنامه هايي است تا مردم بتوانند گزينه هاي بهتري براي سرمايه گذاري داشته باشند.
همتي به جذاب کردن بازار بورس و ارايه محصولاتي از سوي بانک مرکزي که بتواند جايگزين بهتري براي سرمايه گذاري باشد و مردم بتوانند با ريسک کمتري در آنها سرمايه گذاري کنند، اشاره کرده است.
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه اين مصاحبه به ارزيابي عملکرد هاي آتي آمريکا بر بازار ايران پرداخت و گفت: از پنج نوامبر (13 آبان) که آمريکا سري دوم تحريم هاي يکجانبه خود عليه صنعت نفت و گاز و بخش بانکي ايران را به مرحله اجرا خواهد گذاشت، 'فاجعه' اي رخ نخواهد داد.
همتي افزود: دولت آمريکا هرکاري که مي خواست انجام داد، آمريکا شبانه روز کار مي کند تا جلوي فعاليت هاي مالي ايران و همچنين صادرات نفت ايران را بگيرد؛ به نظر من، ديگر بعد از شش نوامبر اتفاق خاصي نمي افتد.
رئيس بانک مرکزي افزود: نتوانستند محدوديت هايي براي مبادلات مالي و صادرات نفتي ايران ايجاد کنند و زمينه اي نيز براي موفقيت آنها وجود ندارد و تلاش دولت جمهوري اسلامي ايران براي يافتن راه هايي براي حل اين مشکل به نتيجه رسيده و اتفاق مهمي در نوامبر نخواهد افتاد.

** توافقات خوبي با روسيه و ترکيه براي حذف دلار صورت گرفت
رئيس بانک مرکزي ايران در پاسخ به اين پرسش که ايران براي عدم استفاده از دلار در معاملاتش با روسيه و ترکيه کدام گام هاي مشخص را برداشته يا خواهد برداشت؟ گفت: با بانک مرکزي ترکيه و رئيس بانک مرکزي روسيه ملاقات داشتم و توافقات خوبي کرديم براي اينکه بتوانيم دلار را حذف کنيم و بر اساس پول ملي مبادله کنيم. 
وي افزود: نزديک 30 درصد مبادلات بين ايران و روسيه به پول ملي است و اميدواريم که روز به روز افزايش پيدا کند؛ اراده بانک مرکزي روسيه و ايران اين است که اين روند را توسعه دهيم، با ترکيه هم به توافقات اوليه دست يافتيم که اميدواريم در عمل هم بتوانيم آن را به نتيجه برسانيم.

** در حال بررسي ارز رمزي هستيم
رئيس کل بانک مرکزي ايران در واکنش به اين پرسش که آيا ايران واقعا بطور جدي در حال بررسي استفاده از ارز رمزي به عنوان وسيله محاسبات متقابل است؟ گفت: در مورد ارز رمزي بحث هاي مفصلي در بانک مرکزي، دولت و در مجلس در جريان است، الان هم در کميسيون اقتصادي دولت موضوع ارز رمزي بطور جدي در حال بحث و بررسي است. 
وي تصريح کرد: نتايج آن را در صورتي که به جمع بندي برسد به اطلاع مردم خواهيم رساند؛ قطعا در اين زمينه به فکر انجام و اقدام هستيم و جمع بندي ها به زودي اعلام خواهد شد.

** ارز درحال کنترل است 
همتي در پاسخ به اين پرسش که دليل سقوط شديد نرخ دلار چيست؟، افزود: دليل اين مساله به نظر من يک مقدار رواني بود، آثار رواني ايجاد کرده بودند که خوشبختانه کنترل شد و برنامه هايي داريم براي کنترل بيشتر ارزش پول ملي کشورمان؛ ظرف چند روز گذشته بانک مرکزي اقداماتي را در اين باره شروع کرد.
وي ادامه داد: آمادگي اين را داريم که بتدريج کنترل لازم را انجام دهيم، من فکر مي کنم آن تلاشي که آمريکا به اتفاق متحدانش براي ضربه زدن به ارزش پول ملي انجام داد، نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

** اميدورايم بانک هاي روسيه و ايران از نظر نرم افزاري به توافق برسند
وي در پاسخ به اين پرسش که بحث اتصال سيستم بانکي روسيه و ايران در چه مرحله اي قرار دارد؟ گفت: اين نياز به زيرساخت هايي دارد، مباحث جدي بين دو کشور انجام شده است.
همتي اظهار داشت: اميدواريم که بتوانيم به نتايج خوبي در اين زمينه برسيم، اين کاري شدني است و مي توانيم آن را عملياتي کنيم؛ لازمه اجراي آن اين است که بانک هاي دو کشور از نظر نرم افزاري بتوانند به توافق برسند. 
به گفته وي، يکي از دلايلي که اين موضوع به عقب افتاده است، بحث اختلاف نظري بود که بين سيستم دو بانک مرکزي وجود داشته است. 
همتي ابراز اميدواري کرد که اين اختلاف نظرها به سمت همگرايي بيشتر رفته و موضوع حل شود.

** تهران و مسکو مشکلي در پرداخت هاي بانکي ندارند
وي در واکنش به اين پرسش که ميان تهران و مسکو چه مشکلاتي براي راه اندازي سيستم پرداخت هاي بانکي وجود دارد؟ گفت: مشکلي وجود ندارد، تنها مشکل، نرم افزاري است که اگر حل بشود، اين سيستم راه خواهد افتاد.
رئيس کل بانک مرکزي ايران در پاسخ به اين پرسش که همگرايي سيستم پرداختي ميان دو کشور تا چه اندازه فشار تحريمي آمريکا را کاهش خواهد داد، گفت: مي دانيم که هر چقدر بتوانيم با کشورهاي همسايه از جمله روسيه روابط خود را گسترش دهيم و روابط بر مبناي دلار و ارزهاي غير ملي نباشد، حتما مي توانيم بر اين نوع تحريم ها غلبه کنيم. 
وي افزود: با رئيس بانک مرکزي روسيه در اين باره به توافق رسيديم، با کشورهاي ديگر هم همين روند را طي خواهيم کرد، اميدواريم بتوانيم با ارزهاي ملي خودمان مبادله کنيم، پوتين به تازگي گفته است که آمريکا عملا با اعمال تحريم ها، خودش در حال حذف دلار از معاملات بين المللي است و ما از اين موضوع استقبال مي کنيم.

**حجم مبادلات تهران و مسکو افزايش خواهد يافت
وي در واکنش به اين پرسش که آيا راه اندازي سيستم پرداختي جديد حجم مبادله کالا بين روسيه و ايران را افزايش خواهد داد؟ گفت: حتما افزايش خواهد يافت، توافقاتي در تهران بين دو رئيس جمهوري صورت گرفت، مبادلاتي پيش بيني شده است که بزودي عملياتي خواهد شد. 
رئيس کل بانک مرکزي ايران ابراز اطمينان کرد که با عملياتي شدن اين پيش بيني ها که در واقع درباره گسترش روابط مبادلاتي است، به تدريج حجم مبادلات ايران و روسيه افزايش چشم گيري پيدا کند.
همتي درباره تعاملات ايران و افغانستان و قاچاق ارز از اين کشور به ايران نيز گفت: حجم عظيمي از کالا بين دو کشور مبادله مي شود و مبادله کالايي بين ايران و افغانستان خيلي گسترده و در سال چند ميليارد دلار است. بنابراين صادرکنندگان طبيعي است که دلارهاي خود را برگردانند.
وي ادامه داد: به اين موضوع نمي توان گفت قاچاق؛ ما هم در ايران اجازه ورود ارز به کشورمان را داده ايم فقط به شرط رعايت مقررات پولشويي.
همتي افزود: بنابراين ارزهايي که اين افراد وارد کشور مي کنند در واقع در مقابل کالاهايي که دارند به آن کشور مي برند صورت مي گيرد، عراق و هم افغانستان به کالاهاي ايران نياز دارند و اين مبادله در سال در حد 10 ميليارد دلار است.
وي گفت: اين مبادلات بين ايران و افغانستان و ايران و عراق اتفاق مي افتد بنابراين فکر مي کنم ورود ارز از اين کشورها به ايران قاچاق نبايد باشد اما به هر حال اينکه از آن طرف چگونه بيايد بستگي به تدابير دولت و بانک مرکزي افغانستان دارد که تشخيص بدهند کدام درست است و کدام درست نيست.
همتي ادامه داد: از نظر ما اين ارزها بيشتر در مقابل کالاهايي است که به اين کشورها صادر مي شود.