کانال ارتباط مالي با اروپا بر پايه يورو به راحتي قابل اجراست

تاریخ انتشار : 1397/07/15

برخي صاحب نظران در حالي از اثربخش بودن کانال ارتباط مالي اروپا با ايران ترديد مي کنند که استاد اقتصاد دانشگاه تهران مي گويد، ايجاد اين ساز و کار برپايه يورو براحتي و با اراده طرف اروپايي امکانپذير است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، با خروج آمريکا از برجام، چهار کشور باقيمانده پس از برگزاري نشستي با ايران در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک، بر ايجاد سازوکار ارتباط مالي ويژه با کشورمان در زمان اعمال تحريم هاي آمريکا از 13 آبان تاکيد کردند.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين باره گفته، اروپايي ها در چند ماه گذشته تلاش وسيعي انجام داده و دستکم تاکنون هفت بانک مرکزي توافق کرده اند که راهکار ويژه مالي براي ارتباط با ايران ايجاد و در آينده نيز اين راهکار را به موسسه اي تبديل کنند.
به گفته عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران، اروپايي ها بايد تا پيش از چهار نوامبر(13 آبان) که دور دوم تحريم هاي نفتي و بانکي آمريکا عليه ايران اعمال مي شود، سازوکارهاي پيشنهادي را برقرار کنند.
«آلبرت بغزيان» کارشناس اقتصادي روز يکشنبه درباره کارکرد اين ساز و کار ويژه به خبرنگار ايرنا توضيح داد: هرچند اروپا قصد ندارد پول واحد خود را جايگزين دلار کند و نقش دلار را در اقتصاد جهاني برعهده بگيرد اما مي توان دريافت ها و پرداخت هاي ارزي را با يورو پوشش داد.
وي يادآور شد: پس از جنگ جهاني دوم که اقتصاد اروپا از پاي درآمده بود، دلار وظايف متعددي از جمله انجام معاملات ارزي در جهان و نيز حفظ ذخاير و دارايي کشورها را برعهده گرفت و آمريکا نيز قبول کرد که اين نقش ها را برعهده داشته باشد؛ به همين دليل امروز بخش قابل توجهي از مبادلات مالي جهان بر پايه دلار انجام مي شود.
بغزيان اظهار داشت: اکنون قيمت گذاري نفت و طلا در بازارهاي جهاني برپايه دلار انجام مي شود و اغلب کشورها نيز پرداخت ها و دريافت هاي خود را براساس اين ارز انجام مي دهند.
به گزارش ايرنا، 80 درصد مراودات مالي جهان با دلار انجام مي شود و سهم يورو نزديک به 14 درصد است؛ از اين رو آمريکا با استفاده از قدرت پولي دلار اجازه نمي دهد بانک هاي اروپايي با ايران کار کنند.
بغزيان افزود: زماني که اتحاديه اروپا سياست ايجاد پول واحد را دنبال کرد، به دنبال جانشيني دلار نبود بلکه قصد داشت مراودات داخل اتحاديه را تسهيل کند.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: از 17 سال پيش تاکنون که اسکناس يورو به بازار آمده، اين ارز به وسيله اي براي انجام بخشي از مبادلات پولي در جهان تبديل شده و البته ويژگي ذخيره ارزش دارايي ها را نيز پيدا کرده کما اينکه برخي کشورها همچون ايران بخشي از دارايي خود را به يورو نگهداري مي کنند.
بغزيان افزود: با اين وجود، منطقه يورو اين تمايل را ندارد که با استفاده از يورو مبادلات چند هزار ميليارد يورويي در جهان را پوشش دهد در حالي که آمريکا تامين اسکناس دلار در جهان را پذيرفته است.
به گفته اين کارشناس اقتصادي، اگر يورو بخواهد به وسيله مبادله آن هم در حجم زياد در جهان تبديل شود، بانک مرکزي اروپا و کشورهاي اروپايي بايد تعهد دهند که اسکناس مورد نياز را به ميزان کافي تامين مي کنند.
وي در ادامه به مراودات تجاري ايران و اروپا در سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: البته ارز يورو اين توان را دارد که مبادلات چند صد ميليارد يورويي را با ايران پوشش دهد و مشکلي از اين بابت نيست.
بغزيان اظهار داشت: اگر اروپا بخواهد و از آمريکا ترس نداشته باشد، به راحتي مي تواند اين کانال ارتباط مالي يورويي را با ايران برقرار کند؛ چون حساب ها بر پايه يورو نگهداري مي شود، به راحتي مي توان درآمد حاصل از صادرات ايران را با واردات کالاها و خدمات از حوزه اروپا تهاتر کرد.
وي اعتماد را پايه اصلي برقراري اين رابط عنوان کرد و گفت: چنين نباشد که اروپا با تلنگري از مراودات مالي با ايران کنار بکشد.
به گزارش ايرنا، پس از اجراي برجام، ايران و اروپا در مدت 2 سال، 87 ميليارد دلار مبادله مالي داشتند که بار اصلي انجام آن به دوش بانک ملي شعبه هامبورگ و نيز بانک مشترک ايران و اروپا «ايي.آي.اچ» بوده است.
براساس آمار گمرک، در چهارماهه نخست امسال بيش از 37 هزار و 401 تن کالاي غيرنفتي به ارزش 15 ميليارد و 450 ميليون دلار به مقصد اروپا صادر شد؛ متوسط قيمت هر تن کالاي صادراتي 413 دلار بود که نسبت به پارسال 15.69 درصد افزايش ثبت کرده است.