سقوط دلار به زير ۷ هزار تومان قطعي است

تاریخ انتشار : 1397/07/23

يک استاد دانشگاه با بيان نتايج يک بررسي از نرخ واقعي دلار در ايران و اينکه نرخ بزودي به زير ۷ هزار تومان باز خواهد گشت، گفت: نرخ واقعي دلار در ايران بين ۵ هزار و ۹۳۰ تومان تا ۶ هزار و ۵۴۰ تومان است.

مسلم خاني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به اينکه پس از خروج آمريکا از برجام و بروز نوسانات و التهاب هاي مقطعي، آرامش در حال بازگشت به بازارها است، گفت:‌ ما در سال هاي بسياري با تحريم مواجه بوديم.

اين استاد دانشگاه اظهارداشت: در اين دوره از تحريم ها اتفاقاتي افتاد که يک مورد دامن زدن تحريم توسط عده اي در داخل کشور و همچنين از طريق شبکه هاي مجازي داخل و خارج کشور بود.

خاني تاکيد کرد: برخي خواستند تعابير غيرواقعي از تحريم ها داشته باشند و مردم را بترسانند که باعث خريدهاي بيش از حد نياز اتفاق بيفتد و نرخ دلار نيز به شکل غير واقعي رشد کند. بررسي هاي کارشناسان نشان مي دهد که نرخ واقعي دلار در ايران بين ۵ هزار و ۹۳۰ تومان تا ۶ هزار و ۵۴۰ تومان است که بر اساس مدلي به دست آمده است.

وي افزود: اگر جو رواني جامعه به هر دليلي بهم بريزد مي توان قيمت دلار را بالا برد. در حال حاضر نرخ تورم در ونزوئلا ۸۵ هزار درصد است و اين نرخ به آن دليل است که مردم اعتماد خود را از دست داده و برخي کشور خود را ترک کرده اند.

اين کارشانس ارشد کسب و کار تصريح کرد: دامن زدن به جو نادرست و اشتباه در جامعه يک بدِ اخلاقي است که طي آن برخي کاري مي کنند که نرخ دلار به عدد بالاتري برود و سپس يک عده افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي به سختي بيفتند و بيماران براي دريافت دارو به مشکل برخورد کنند.

خاني بيان داشت: نکته ديگر اينکه اتفاقي که افتاده اصلا جنبه رواني ندارد که بگوييم حال که با جوسازي برخي نرخ دلار بالا رفته بود با جو مثبت نرخ ها رو به کاهش گذاشته است؛‌ بلکه اقدامات خوبي از سوي دولت انجام شد و ما توانستيم با اروپا در مباحث مراودات مالي از طريق بانک هاي مشخصي رايزني کنيم.

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه رييس جمهور آمريکا در سخنراني اخير خود در سازمان ملل متحد تحقير شد افزود: اينکه خوشبختانه دادگاه لاهه يه حکم منصفانه به نفع ايران صادرکرد و تاکيد شد که آمريکا حق ندارد پيمان مودت را نقض کند و دارو و قطعات ايمني پرواز هواپيماها را تحريم کند.

اين مدرس کسب و کار و کارآفريني گفت: خوشبختانه در درون کشور نيز سياست هاي اقتصادي بهتري اتخاذ شد و بانک مرکزي نيز نسبت به قبل خلاق تر و پوياتر عمل مي کند. از همه مهم تر خود مردم فهميدند اين حرکتي که کشور با آن مواجه شده بود محصول يک اقتصاد رانتي، تورمي و دلالي بود و اين عوامل دست به دست هم داد که بازار ارز و سکه رو به آرامش مي رود و من با مطالعه کارشناسي اين اطمينان را به مردم مي دهم که قيمت دلار در ايران به زير ۷ هزار تومان کاهش خواهد يافت.

خاني اظهارداشت: التهابات مقطعي به زودي فروکش خواهد کرد و فعالان بخش توليد و کسب و کار بايد با اطمينان به فعاليت خود ادامه بدهند و به فکر تعطيلي و تغيير کسب و کار خود نباشند. در عين حال، از همه مردم مي خواهم که خريدهاي احساسي انجام ندهند چون بازار اصول و قواعدي دارد که طبق آن جذابيت نيز به اقتصاد باز خواهد گشت.