شرايط تاسيس بانک مشترک ايراني - سوري فراهم است

تاریخ انتشار : 1397/07/28

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي با عراق و سوريه اعلام کرد : آماده استفاده از پول هاي ملي و تاسيس بانک مشترک با سوريه هستيم.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، همايش تجاري و سرمايه گذاري ايران و سوريه صبح امروز (شنبه) با حضور عدنان منصور سفير سوريه در تهران، ترکاشوند سفير ايران در سوريه، مسعود خوانساري رييس اتاق بازرگاني تهران و محمد همشو دبيرکل اتحاديه اتاق هاي بازرگاني سراسر سوريه برگزار شد.

حسن دانايي فرد؛ دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي با عراق و سوريه در اين همايش با انتقاد از حجم ١٣٠ ميليون دلاري تجاري گفت: بايد بانک مشترک بين ايران و سوريه داشته باشيم. سفير اسبق ايران در عراق تاکيد کرد که پتانسيل و ظرفيت تجاري دو کشور بسيار بيش از رقم فعلي است و بايد از اين ظرفيت ها استفاده کنيم.

مشاور معاون اول رييس جمهوري گفت: ما آماده همکاري، سرمايه گذاري و استفاده از پول هاي ملي در تجارت هستيم. وي افزود: روز چهارشنبه با عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي جلسه داشتم و وي اعلام کرد که آمادگي براي تاسيس بانک هاي مشترک و مبادله پولي هاي ملي براي تجارت وجود دارد.

دانايي فرد همچنين بر لزوم اجرايي شدن توافقنامه تعرفه ترجيحي بين دو کشور تاکيد کرد و گفت: درهاي سفارت ايران در سوريه هميشه بر روي فعالان اقتصادي باز است. ۴۷ فعال تجاري سوريه در اين همايش حضور دارند و هدف اول آن جذب سرمايه گذاري و مشارکت ايران در بازسازي سوريه است.

سوريه دو نياز بزرگ براي ساخت زيرساخت هاي خود که تقريبا در طول بحران اين کشور به طور کامل از بين رفته است و از سوي ديگر نيازهاي اصلي مردم اين کشور بايد تامين شود. ترکيه و عربستان دو رقيب جدي ايران در بازار سوريه هستند و اگر غفلت شود، اين دو کشور اين بازار را از ايران خواهند گرفت.

در پايان اين همايش، يادداشت تفاهم همکاري بين اتاق بازرگاني تهران و اتحاديه اتاق هاي بازرگاني سوريه به امضاي بهمن عشقي دبيرکل اتاق تهران و محمدد همشو دبيرکل اتحاديه اتاق هاي بازرگاني سوريه رسيد.