شاخص آزادي هاي اقتصادي ايران ١٩ پله صعود کرد

تاریخ انتشار : 1397/07/29

 رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: شاخص ايران در آزادي هاي اقتصادي از رتبه ١٤٩ با ١٩ پله صعود به ١٣٠ رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مسعود خوانساري» امروز(شنبه) در نشست خبري مشترک با «فريال مستوفي» رييس مرکز سرمايه گذاري خارجي اتاق تهران افزود: اين رتبه بندي از طرف موسسه بين المللي فريزر و با همکاري اتاق بازرگاني تهران اعلام شده است.
به گزارش ايرنا، موسسه فريزر در سال 1974 تاسيس شده و از سال 1975 گزارش هاي خود را درخصوص شاخص آزادي اقتصادي منتشر مي کند.
شاخص آزادي اقتصادي فريزر شاخص موزوني که از پنج شاخص تشکيل شده است و هر کدام متغيرهاي مرتبط با خود را دارد.
رتبه هر شاخص در فاصله صفر تا 10 قرار دارد؛ هر چه اين رتبه به عدد 10 نزديکتر باشد بيانگر آزادي اقتصادي بيشتر در آن کشور است.
به گفته خوانساري، موسسه فريزر در بررسي هاي خود پنج شاخص «حجم دولت»، «ساختار قانوني حقوق مالکيت»، «دسترسي به نقدينگي سالم»، «آزادي تجارت خارجي» و همچنين «قوانين مالي و تجارت» را در نظر مي گيرد.
رئيس اتاق تهران با بيان اينکه موسسه فريزر اطلاعات خود را از رسانه ها تامين مي کند، اضافه کرد: رسانه هاي غربي تصوير درستي از ايران منتشر نکرده اند و به همين سبب موسسه فريزر اطلاعات کاملي از اقتصاد ايران نداشت. 
«فريال مستوفي» رييس مرکز سرمايه گذاري خارجي اتاق تهران نيز در اين نشست گفت: بدليل تحريم ها و محدوديت ها، تقريبا دسترسي به آمار و اطلاعات ايران در ساليان گذشته ممکن نبوده است و موسسه هايي مانند فريزر اطلاعات ايران را نداشتند.

** بهبود رتبه دسترسي به پول سالم 
وي با بيان اينکه رتبه 130 رتبه خوبي در آزادي هاي اقتصادي نيست، گفت: وضعيت ايران در آزادي هاي اقتصادي از بدتر به بد رسيده و تلاش براي بهبود رتبه آغاز شده است.
مستوفي رتبه زير 20 را جايگاه مناسبي در آزادي هاي اقتصادي دانست و گفت: رتبه کشور در دسترسي به پول سالم بهتر شده که دليل اصلي آن اصلاح قوانين درباره الحاق ايران به اف.اِي.تي.اف (FATF) بوده است.