شرایط همکاری های اعضای کانون با صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام شد

تاریخ انتشار : 1394/04/24

مشروح خبر


پیش از این، توسعه سازوکار همکاری های کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی و صندوق نوآوری و شکوفایی، ازجمله طراحی چارچوب کمی وکیفی برای خدمات متنوع مشاوران در طرح‌های دانش‌بنیان متناسب با نیازهای صندوق و نظارت بر حسن هزینه‌کرد طرح‌ها در مواقع برون‌سپاری، در نشست مشترکی که روز یکشنبه 19 بهمن ماه سال گذشته ( 1393 ) دردفتر حمیدرضا شاهوردی معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق با حضور مسؤولان دو نهاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دو طرف در خصوص طراحی چارچوب خاص برای نرخ‌های جداگانه و فرآیند نظارت جداگانه از سیستم بانکی و زمینه‌های مشترک کاری نیز بحث و تبادل نظر کردند.
نمایندگان صندوق همچنین توجه بیشتر به توسعه سازوکار متناسب با وضعیت طرح‌های دانش‌بنیان را ضروری دانستند.
محتوای مذاکرات مطرح شده در این نشست که در جهت بهره مندی از ظرفیت های متقابل دو نهاد با هدف باروری تلاش های دوجانبه صورت گرفت و می توانست و می تواند در چارچوب تعاملات متقابل به هم افزایی قابل توجهی بیانجامد، چشم انداز روشن همکاری های کانون و صندوق نوآوری و شکوفایی را ترسیم کرده و صد البته اعضای کانون را به آگاهی جزئی از شرایط همکاری های متقابل ترغیب کرده است.

به همین دلیل و در پاسخ به پرسش های تعدادی از همکاران جزئیات مذاکرات نشست مشترک در زیر به آگاهی اعضاء می رسد.
راهبرد معاونت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه کارسپاری به شرکت های مشاور و نکات قانونی و اجرایی فرآیند ارایه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و وضعیت کاری معاونت تسهیلات با شرکت های کارگزار در حوزه ارزیابی طرح های دانش بنیان، سرفصل هایی بود که در آخرین نشست مشترک مسئولان دو نهاد، توسط دکتر حمید رضا شاهرودی عضو هیأت عامل و معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شد.
وی در تشریح دلایل ضرورت استفاده از خدمات مشاوران، به علاقه مندی صندوق نسبت به سپردن امر مهم ارزیابی طرح ها به مشاوران ذی صلاح عضو کانون به عنوان مشاور امین صندوق اشاره کرد و در جهت اهمیت این استراتژی به تصمیم صندوق در تقویت فرهنگ استفاده از مشاوران سامان یافته در کانون پرداخت و گفت بنا داریم چنانچه شرکتی از این خدمات استفاده کند صندوق 50 درصد هزینه مطالعات امکان سنجی طرح را متقبل شود.
به اعتقاد وی لازم است روی توسعه ساز و کار متناسب با وضعیت طرح های دانش بنیان، تمرکز کرد.
در این نشست که با حضور دکتر مشرقی، هما سادات گوشه و علیرضا کریم زاده تشکیل شد، رییس شورای عالی کانون با اشاره به اصلی ترین بخش مطالعات طرح های اجرایی در صندوق نوآوری و شکوفایی که مطالعات بازار عنوان شده، دقت این مطالعه را مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق دانست و به این واقعیت اشاره کردکه در حال حاضر شرکت های مشاور از نبود پایگاه های اطلاعاتی قابل استناد در حوزه اطلاعات و آمار و داده های صحیح در مورد فعالیت های اقتصادی به ویژه بخش های مختلف صنعت و بازرگانی رنج می برند و اضافه نمود با وجود این کاستی، اتمام مطالعات و ارزیابی شایسته طرح ها در سقف 45 روزی که مورد نظر صندوق است در اکثر موارد دشوار و حتی ناشدنی است.
هما سادات گوشه در ادامه توضیح داد که کانون تلاش دارد به عنوان یک مرجع ارزیابی و اعتلای حرفه مشاوره و استاندارد سازی فعالیت با توجه به ضرورت حفظ ویژگی های هر سرمایه گذاری عمل کند و از توزیع طرح ها و مواردی که منجر به فساد یا رانت کاری و مالی شود جلوگیری نماید.
وی تأکید کرد کانون وظیفه خود می داند که در زمینه های مختلف فعالیت های مورد درخواست صندوق، فهرست شرکت های فعال، خوش سابقه و برخوردار از تجربه فعالیت های مشابه را در اختیار قرار دهد.
در این نشست با تأکید کانون بر نرخ های اعلام شده از سوی صندوق باکیفیت مورد نظر و زمان درخواست خدمات ارزیابی از سوی صندوق، فرآیند ارزیابی طرح ها را برای مشاوران عضو کانون غیر اقتصادی می کند، به منظور تسهیل در روابط دو نهاد، توافق شد؛ طراحی چارچوب، سرفصل ها و نکات مورد نظر صندوق در خصوص ارایه خدمات توسط اعضای کانون صورت گیرد و خدماتی که توسط مشاوران برحسب نتایج رتبه بندی قابل ارایه است به شرح زیر باشد :
- مطالعه و معرفی فرصت های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران
- انجام مطالعات امکان سنجی
- ارزیابی طرح های سرمایه گذاری
- نظارت بر تطبیق اجرا و مصرف منابع، در سرفصل ها و موارد تعیین شده در طرح مصوب
- اعتبارسنجی مشتریان و سنجش توانمندی و اهلیت سرمایه گذاران
- عارضه یابی بنگاه های اقتصادی دارای مشکل
- تحلیل مبانی بروز معوقات طرح ها
- سایر خدمات مورد درخواست متقاضیان یا صندوق
بنا بر تصمیم های اتخاذ شده در این نشست، متقاضیان تسهیلات از صندوق با راهنمایی کارشناسان صندوق، مشاور طرح مورد نظر خود را با توجه به موضوع و مبلغ سرمایه گذاری از فهرست مشاوران دارای رتبه عضو کانون انتخاب خواهند کرد و مشاوران منتخب نیز موظف اند هنگام عقد قرارداد، اطلاعات مربوط به طرح را در سامانه ثبت قراردادهای کانون وارد کرده و تأییدیه صلاحیت انجام کار ( تناسب رتبه، زمینه تخصصی و ظرفیت کار همزمان) را از سامانه اخذ و همرا گزارش خدمات خود پس از امضاء به صندوق تحویل دهند.
همچنین شرکت های مشاور می باید در فرآیند انجام مطالعات امکان سنجی و نیز ارزیابی گزارش امکان سنجی تهیه شده، به عنوان کارگزار صدیق صندوق به گونه ای عمل کنند که به راستی آزمایی جداگانه نیاز نباشد.
طرفین توافق کردند که به منظور اطمینان از درستی اجرای طرح و تطبیق آن با طرح مصوب و همچنین هزینه کرد منابع، صندوق از خدمات نظارتی مشاوران ذی صلاح نیز، شامل کنترل مالی و نظارت بر هزینه کرد تسهیلات در سرفصل های تعیین شده با مشخصات مصوب، استفاده کند.
کانون نیز متعهد شد در زمینه طرح های دانش بنیان و نکات مورد تأکید صندوق و اعتماد سازی، به کلیه اعضاء اطلاع رسانی کرده و راهنمایی های لازم را انجام دهد.
در این نشست توافق شد خدمات مشاوران ، با همان حق الزحمه تعیین شده توسط کانون ارایه شود و مشاوران در فشرده ترین زمان ممکن خدمات خود را به صندوق ارایه نمایند. همچنین از طرف کانون توصیه شد، صندوق در ارتباط با طرح های استانی، حتی الامکان از خدمات مشاوران عضو کانون مقیم در همان استان استفاده کند.
از آنجا که سامانه اعتبار سنجی کارفرما شامل سنجش اهلیت و اعتبار مالی وی در کانون در دست تهیه است، مقرر شد با فعال شدن این سامانه، مشاوران طرح های صندوق نتیجه اعتبار سنجی کارفرما را نیز همراه با گزارش مطالعات امکان سنجی، به صندوق ارایه دهند.
علیرضا کریم زاده دبیرکل کانون نیز در این نشست اعلام کرد کانون تلاش دارد دسترسی مشاوران عضو را به برخی از سامانه های اطلاع رسانی و آماری کشور فراهم و تسهیل کند.
توافق شد در جهت تسهیل اجرای توافقات دوجانبه، صندوق انتظارات خود از مشاوران، سرفصل ها و شیوه های انجام کار و سایر موارد مورد نظر را مشخص و از طریق کانون نیز مراتب اطلاع رسانی شود.
در صورتجلسه ای که در پایان نشست به امضای طرفین رسید مقرر شد مشاوران اقدامات و خدمات خود را متناسب با وضعیت و نیازطرح های دانش بنیان، که توسط صندوق تهیه و به کانون ارایه خواهد شد تنظیم نمایند و صندوق نیز نتایج ارزشیابی کار مشاوران را به کانون اعلام کند.
دکتر مشرقی از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی جهت تدوین شرایط اجرایی همکاری دو نهاد معرفی شد.