عضو شورای عالی کانون : متاسفانه در کشورمان به جای بانک های توسعه ای، بانک های کارخانه دار داریم!

تاریخ انتشار : 1394/05/06

مشروح خبر


وی که در برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع حبس سرمایه در بانک ها و با حضور محمد حسین مهرزاد روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل اقتصادی، دکتر هادی حق شناس کارشناس امور اقتصادی، دکتر ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دکتر محمود جامه ساز کارشناس و تحلیل گر مسائل اقتصادی سخن می گفت افزود: متاسفانه در حال حاضر بانک تجاری را به جان تولید انداختیم. تولید یک مسئله دیگری است و این در حالی است که ما اصلا بانک های توسعه ای نداریم بلکه بانک های کارخانه دار داریم.
سجادی در خصوص وضعیت نقدینگی اظهار داشت: نقدینگی شامل آثار مثبت و منفی است که به وضعیت جامعه بستگی دارد. در حال حاضر بسترهایی فراهم شده است که نقدینگی را منفی می کند که یکی از آنها ایجاد دیون بالا برای دولت است که دولت برای تامین این دیون به ناچار به سمت نقدینگی رفته است.
عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی افزود: شرایط کنونی نقدینگی نگران کننده است، زیرا نوع نقدینگی حال حاضر، بیشتر هزینه های جاری را می پوشاند تا هزینه های عمرانی و سرمایه گذاری را و این یکی از معضلات اساسی کشور است.
وی به ساختار اداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: این ساختار هر روز تقاضای بیشتری را می طلبد و این مسئله باعث می شود که عملا نیاز دولت به نقدینگی در این زمینه بیشتر شود و از آن سو نیز منابع مورد نیاز دولت مانند مالیات ها و منابع حاصل از صادرات، کفاف نمی دهد و از این نظر دولت در خصوص بسترهای سرمایه گذاری باید زمینه هایی را فراهم کند و از هزینه های جاری اش کم کند و اگر تابع وضعیت موجود باشیم، شرایط بد می شود.

سجادی به راهکارهایی که دولت می تواند اجرا کند اشاره کرد و بیان داشت: دولت اموال بسیار زیادی دارد که می تواند آنها را بفروشد و سرمایه گذاری هایی را که در حال انجام است با روش های خاص واگذار کند. دولت ایران وقتی با صندوق های بین المللی کار می کرد، وام هایی را تقاضا می کرد که بین 5 الی 15 سال دریافت می کرد که دولت می تواند به همین اندازه زمانی، این وام ها را واگذار کند تا هزینه های جاری آن کاهش یابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از سازمان های ما می توانند تعداد زیادی از پرسنل خود را تعیین تکلیف کنند و یک ساختار اداری سریع طراحی کنند. هیچ کدام از وزارتخانه ها فرآیندهای رسیدگی شان را تقلیل نداده اند. به طور مثال وقتی ساختار اداری یکی از بانک ها را بررسی می کردیم، متوجه شدیم برای گرفتن اعتبار باید 20 مرحله انجام می گرفت در حالی که در بانک دیگری با چهار مرحله، ممکن می شد.
در ادامه دکتر هادی حق شناس با بیان اینکه بسیاری از بنگاه های اقتصادی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: این در حالی است که رشد نقدینگی بیش از حد مطلوب است. بر اساس فرآیند بلند مدت 35 ساله رشد نقدینگی 28.5 درصد بوده است و در دو سال گذشته شاهد بودیم که رشد نقدینگی به سمت کاهش بوده است.
وی بر عدم وجود ارتباط بین رشد نقدینگی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: این گونه نیست که اگر رشد نقدینگی اتفاق افتاد، پس حتما رشد اقتصادی نیز وجود داشته اما اتفاقی که افتاده است این بوده که رشد نقدینگی به سمت افزایش تولید محصول سوق پیدا نکرده است بلکه بخش زیادی از این نقدینگی در بازار مسکن است که تبدیل به یک دارایی شده است و این پول سمی است.
این کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر رشد نقدینگی 13 درصد است، گفت: بر اساس آنچه که در نشریات علمی گفته می شود، بهتر است این رشد 10 درصد باشد و اگر این را مبنا قرار دهیم، این رقم همچنان بالا است ولی مشکل این است که پول در جای خوش قرار ندارد. در کنار این موضوع نرخ تورم نیز باید تک رقمی شود و این یعنی سرمایه به سمت تولید نمی رود بلکه به سمت دلالی می رود.
محمد حسین مهرزاد در ادامه به مسئله 98 درصد نقدینگی که جذب نظام بانکی شده است اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات نظام بانکی ما این است که بانک های ما بیشتر بنگاه دار هستند تا بانک یعنی وظیفه اصلی بانک فراموش شده است و کمک به چرخه سالم پول انجام نمی شود و با وجود اینکه نقدینگی بالا است ولی تولید و صنعت دچار مشکل می شود.
وی با بیان اینکه بانک ها سرمایه هایشان را در جایی غیر از تولید و صنعت سرمایه گذاری می کنند، اظهار داشت: این آسیب باعث تقویت پول سمی در نظام بانکی می شود. البته بانک مرکزی ابزارهای نظارتی دارد ولی آنقدر قدرتمند نیست که بتوان با آن بانک ها را مجاب کند.
این روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی افزود: وقتی یک موسسه ای که باید به مردم سود 23 درصدی بدهد و تولید هم شرایط اقتصادی ندارد، طبیعتا بانکدارها را به سمت فعالیت های اقتصادی مخرب می برد. به همین جهت باید حتما در ابتدا فکری به حال تولید کرد و تا زمانی که تولید و صنعت در کشور سود ده نباشد که سرمایه گذار و بانک دارها را به سمت تولید بکشاند، شاهد این دلالی ها خواهیم بود.
در ادامه دکتر ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی نقش خودش را به نحو شایسته ای انجام نمی دهد، اظهار داشت: در حقیقت بانک ها بر خلاف تکالیف قانونی خودشان کار می کنند و بازار پولی را متشنج می کنند. بنابراین بانک مرکزی باید نظارت و کنترل بیشتری بر بانک های دولتی و خصوصی داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه از زمانی که بانک های خصوصی چه به صورت غیر قانونی و چه قانونی ورود کردند، معادلات را بر هم زدند. البته این بدان معنا نیست که بانک های دولتی کارشان را خوب انجام می دادند، بلکه بانک های خصوصی بدون مجوز ورود کردند و اعتماد مردم را از بین بردند.
وی تصریح کرد: بانک های تجاری و توسعه ای باید بر اساس نظر کارشناسی و عقلانیت سرمایه گذاری کنند و به تولید تزریق پول داشته باشند. در این شرایط که ما در تحریم و تورم هستیم، این گونه عملکرد باعث خسارت بیشتر به اقتصاد می شود.
عاشوری وجود همزمان تورم و رکود در اقتصاد را بدترین حالت دانست و گفت: متاسفانه ما در حال حاضر هر دو حالت را در کشور داریم و رکود در بازار حاکم است.
در ادامه دکتر محمود جامه ساز با اشاره به وضعیت رکود گفت: آمارهایی که اعلام می شود، یک مقدار از واقعیت های جامعه دور است. به طور مثال وقتی صحبت از تورم 15 درصد می شود، به دلیل اینکه این تورم 15 درصد میانگین قیمت های 400 قلم کالا است، آمارهای درستی به دست نمی آید، زیرا جامعه بیشتر روی قدرت معیشتی خودش متمرکز است. وقتی صحبت از جامعه می کنیم، منظور دهک های پایین است هر چند که دهک های متوسط به بالا هم این را درک کرده اند.
وی افزود: در سبد مصرفی معیشتی بیش از 40 قلم کالا وجود ندارد ولی همین تعداد نیز افزایش قیمت پیدا کرده است و در دو سال گذشته نزدیک به 100 درصد افزایش قیمت داشته است. به طور مثال تفاوت افزایش قیمت میوه بسیار معنی دار است.