جزييات اطلاعيه بانک کونلون به مشتريان/ چين منتظر بسته مالي اروپا

تاریخ انتشار : 1397/08/02

نايب رييس اتاق مشترک ايران و چين با بيان اينکه چيني‌ها منتظر بسته اروپا براي تبادلات مالي با ايران هستند، گفت: بانک کونلون روابط خود را با ايران قطع نکرده است.

مجيدرضا حريري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره اخبار منتشر شده مبني بر قطع تعاملات بانک کونلون چين با ايران اظهار داشت: بانک کونلون روابط خود را قطع نکرده بلکه به دارندگان حساب تجاري در کونلون که معمولا طرف فروشندگان چيني هستند اطلاعيه داده که اگر گشايش اعتبار انجام شده يا دريافت و پرداخت‌هاي نيمه تمامي دارند تا آخر اکتبر يعني ۱۰ آبان به اتمام برسانند.

وي با بيان اينکه بانک کونلون اعلام کرده که تضمين نمي‌کند از ۱۰ آبان به بعد بتواند پول را از ايران به فروشنگان چيني حواله کند، گفت: هنوز هيچ تصميمي غير از اين اطلاعيه به مشتريان اعلام نشده است.

نايب رييس اتاق مشترک ايران و چين تصريح کرد: همانطور که ما منتظر هستيم اروپا بسته جديد خود را براي مبادلات با ايران ارائه کند، چيني‌ها هم به تبع آن قرار است بسته جديدي را ارائه کنند. حريري ادامه داد: بر اين اساس با توجه به اينکه روش‌ها ممکن است تغيير کند، بانک کونلون به مشتريان اعلام کرده کارهاي نيمه تمام را انجام دهند تا بسته به شرايط جديد تصميم‌گيري شود.

وي در ادامه توضيح داد: بانک کونلون صندوقي است که براي مبادله با ايران طراحي شده و از دوره قبل تحريم‌ها به دليل کار کردن با ايران توسط آمريکا تحريم شده اما براي ارتباط با بانک‌هاي تجاري چين با توجه به اينکه آن بانک‌ها تحت تاثير FATF و روابط با آمريکا، محدوديت‌هايي دارند، ناچار است قواعدي را رعايت کند.

نايب رييس اتاق مشترک ايران و چين ادامه داد: طبق صحبت‌هاي اروپايي‌ها قرار است با اروپا نيز يک رابطه بانکي شبيه کونلون بانک انجام شود و چيني‌ها نيز منتظرند که خود را با اين مدل تطبيق دهند. حريري در پايان خاطرنشان کرد: اگر با FATF به مشکل بخوريم، همين ارتباطات بانکي که تا به امروز داشتيم نيز ممکن است به مشکل بخورد.