مثبت ها و منفي هاي فستيوال جديد نفتي

تاریخ انتشار : 1397/08/05

دبير کل فدراسيون صادرات انرژي گفت: بايد اهليت خريداران با استفاده از ظرفيت‌ تشکل‌هاي اقتصادي اتاق بازارگاني احصا شود تا اتفاقاتي که نفت را بردند و هنوز منابع مالي کشور را برنگردانده‌اند، رخ ندهد.

حميدرضا صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره راه‌اندازي بورس نفت در کشور که از 6 آبان آغاز مي‌شود، اظهار داشت: ما قبلا تجربه‌اي در بورس نفت داشته‌ايم، براي اولين بار در کيش اين اتفاق افتاد، چند محموله عرضه شد، در آن زمان نقصان‌هايي را شاهد بوديم که ماهيتا از بورس فاصله داشت، وزارت نفت سعي داشت همان قيمت‌هاي دستوري خود را حاکم کند، بنابراين موفق نشد، فقط چند محموله توسط مشترياني از کشورهاي حاشيه خليج خريداري و بعد متوقف شد.

اتفاقي ميمون براي اقتصاد نفتي ايران

وي افزود: اکنون دوباره با توجه به موج جديد تحريم‌ها، دولت تصميم دارد از قدرت مانور بخش خصوصي و بازارهايي که مي‌توانند براي نفت ايران پيدا کنند بهره‌مند شود، بورس انرژي ايران تا به امروز در معرفي خودش و ايجاد يک بورس قوي در کشوري که داراي منابع عظيم نفت و انرژي است موفقيتي نداشته، در حالي که اقتصاد نفتي ما که دولت بر آن حاکم است بايد در بورس انرژي هم فعال باشد.نکته اصلي در بورس نفت اين است که بخش خصوصي و افرادي که تاکنون اجازه خريد نداشتند ورود کرده و امروز امکان مانور و خريد و فروش را دارند.

اميدواريم نفتي‌ها پا بر جاپاي بورسي‌هاي برق نگذارند

دبير کل فدراسيون صادرات انرژي تصريح کرد: مثلا نيروگاه‌هاي دولتي برق را با قيمت‌هاي بسيار غير واقعي به بورس مي‌فروشند که ماهيت بورس را زير سوال مي‌برد، نگران هستيم که براي نفت هم اين اتفاق بيفتد. تجربه بورس انرژي تاکنون تجربه خوبي نبوده، ما به دنبال اين هستيم بورس به معناي واقعي شکل بگيرد، يعني قيمت چوب بخورد اتفاقي که در رابطه با برق نيفتاد.

وي خاطرنشان کرد: از طرفي بايد مراقبت کرد اتفاقاتي که عده‌اي قبلا خود را بخش خصوصي اعلام کرده اما سودجو بودند و نفت را بردند و هنوز منابع مالي کشور را برنگردانده‌اند، رخ ندهد.

اهليت خريداران را احصا کنيم تا "ب.ز" تکرار نشود

صالحي تاکيد کرد:  بايد اهليت خريداران با استفاده از ظرفيت‌ تشکل‌هاي اقتصادي اتاق بازارگاني احصا شود، بايد در نظر داشت بخش خصوصي مثل بخش عمومي و شبه دولتي نمي‌تواند با توان مالي بالا به بورس بيايد، مي‌تواند در قالب کنسرسيوم‌هايي که صحه گذاري شده‌اند ورود کنند، دولت بايد به بخش خصوصي واقعي اعتماد کند تا اين بخش نفت را از طريق مشترياني که تحت پوشش خود دارد بفروش برساند.

به مسيرهاي جديد بانکي اتحاديه اروپا اميد داريم

وي بيان کرد: خريدران خارجي هم مشکلي نخواهند داشت مي‌توانند با جوينت‌هاي ايراني و يا نماينده دائم و اجنت‌شان در ايران خريد کنند. آنچه اهميت دارد مبادلات بانکي است، البته با توجه به اينکه اتحاديه اروپا به نوعي مسير بانکي جديدي را از 13 آبان براي ايران باز مي‌کند، مبادلات با اروپا از طريق باز شدن ال‌سي براي فروش نفت به خريداران خارجي فراهم مي‌شود، بنابراين اميد داريم که اختلالاتي که ممکن است در نظام بانکي ايجاد شود، حل شود، شايد ايده آل نباشد اما مي‌توانيم 70 درصد انتظارات‌مان را برطرف کنيم.

دبير کل فدراسيون صادرات انرژي اظهار داشت: پيش بيني مي‌کنيم فروش از مسير بورس نفت تا حدي جايگزين فروش سنتي شود ما در زمان تحريم قبلي يک ميليون فروش داشتيم اکنون اعداد بزرگتر از آن مي‌تواند پوشش داده شود.

وي يادآور شد: بايد مسيرهاي ديگري هم براي فروش نفت داشته باشيم چه بسا نتوانيم همه پول نفت را به ايران برگردانيم بايد به فکر اين باشيم که در خيلي از کشورها صاحب يک دارايي شويم مثلا نيروگاه، پالايشگاه و پتروشيمي تحت مالکيت داشته باشيم و از آن درآمدها استفاده کنيم از محل نفتي که به يک مجتمع پتروشيمي متعلق به خودمان مي‌فرستيم، محصولاتي توليد مي‌کنيم که به همه دنيا مي‌فروشيم و ارزش افزوده ايجاد کرده و درآمدزايي مي‌کنيم. بايد چند بعدي به مسائل نگاه کنيم و از هر ظرفيتي براي فروش نفت بهره ببريم.

به فال نيک مي‌گيريم

صالحي با بيان اينکه بايد راه اندازي بورس نفت را فال نيک بگيريم، افزود: حضور بخش خصوصي در اين عرصه و قرابت با مسئولان وزارت نفت مي‌تواند سياست جديدي را در ديپلماسي اقتصادي بين الملل براي ما فراهم کند که منتج به درآمدهايي بيش از گذشته شود.

حواسمان را جمع کنيم؛ آن سوتر در معادلات اقتصادي واردترند

وي در ادامه گفت: البته اين را هم بايد بپذيريم که وقتي روسيه اعلام مي‌کند ما بخشي از نفت ايران را در دنيا تامين مي‌کنيم و بانک چيني رابطه‌اش را با ايران متوقف مي کند، امکان دور زدن ما وجود دارد ستادي که آن سوي معادله تحريم‌ها عليه ما تشکيل شده در اقتصاد واردتر از ما است و با دست پر به دنبال اين است که مشتريان ما را از گردونه خارج کند ولي هيچ کاري نشد ندارد نياز به مداومت و تدبير بيشتر دارد.