واگذاري تصدي گري ها، اولويت وزير پيشنهادي راه و شهرسازي

تاریخ انتشار : 1397/08/05

وزير پيشنهادي راه و شهرسازي، واگذاري همه تصدي گري را از اولويت هايش در اين وزارتخانه برشمرد و گفت: در صورت به دست آوردن توفيق خدمت، به صورت جدي اين مساله را پيگيري مي کنم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمد اسلامي» امروز (شنبه) در نشست با اعضاي هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران و همچنين فعالان بخش خصوصي، اظهار داشت: براي چابک سازي وزارت راه و شهرسازي بايد «يک بازمهندسي ساختاري در اين نهاد» ايجاد کنيم.
وي تصدي گري را مهمترين آفت موجود در سازمان ها بيان کرد و گفت: بخش خصوصي در فضاي سخت کنوني، قوي تر و متعهدتر از هر دوره فعاليت خواهد کرد تا کشور آسيب نبيند.
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي افزود: «بايد حواسمان باشد حمايت از پرچم، خاک و پول ملي وظيفه تک تک ماست. کسي که براي اين ارزش ها دل نسوزاند، ايراني نيست.»
اسلامي اضافه کرد: بخش خصوصي و دولت بايد با روابط «مکانيکي و خشک» خداحافظي کنند و الگوهاي اجراي پروژه ها را تغيير دهند.
وي با بيان اينکه در اجراي پروژه ها هنوز به شيوه 60 سال پيش عمل مي کنيم، گفت: «اينکه دولت مناقصه بگذارد و براساس فهرست بها، پروژه به يک بخش خصوصي سپرده شود و پس از آن، انصراف دهد يا گلايه مي کند که چرا وجه پروژه را از طريق اسناد خزانه پرداخت مي کنيد و از اين دست چالش ها، بايد تغيير کند.»
اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود، به موضوع تامين منابع مالي پرداخت و گفت: بايد با يک چرخش منطقي و دقيق و تعريف شرکت هاي عام، مسير جديدي در فرايند تامين منابع باز کنيم.
وي با تاکيد بر بازنگري روش هاي تامين مالي در اجراي پروژه ها گفت: امروزه بايد آزادراه ها، بزرگراه ها و راه آهن ها را با منابع مردم بسازيم؛ اکنون در دنيا فرودگاه ها با بودجه هاي دولتي ساخته نمي شود بلکه بخش خصوصي اجرا و از محل ارزش افزوده پروژه کسب درآمد مي کند. 
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به رئيس و اعضاي هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران پيشنهاد داد: براي بازنگري در روش هاي تامين مالي، کارگروه مشترک متنوع سازي منابع ايجاد شود.
اسلامي اضافه کرد: در حوزه مسکن نيز بايد فضا براي مشارکت بخش خصوصي باز شود؛ براي تحقق اهداف مسکن در برنامه ششم بايد از ظرفيت تشکل ها و انبوه سازان استفاده کنيم؛ بايد آنها را راهنمايي و مسير را برايشان هموار کنيم.
وي در ارتباط با موضوع ترانزيت نيز گفت: بايد متفاوت نسبت به گذشته نواقص مسيرهاي ترانزيتي را برطرف کنيم؛ اين مساله يک کار چند سيستمي است و همکاري وزارتخانه هايي همچون امور خارجه و اقتصاد را مي طلبد.
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه ايران بايد به قطب ترانزيتي منطقه تبديل شود، گفت: در آسياي مرکزي براي مسافرت به کشورهاي مختلف دنيا از دو کشور استفاده مي کنند؛ اگر ما در شمال شرق يک قطب(هاب) ايجاد مي کرديم، مي توانستيم سهم قابل توجهي از اين ظرفيت را به خود اختصاص دهيم.
به گزارش ايرنا، جلسه بررسي صلاحيت و راي اعتماد به وزيران پيشنهادي دولت، از ساعت 13 امروز در صحن علني مجلس برگزار مي‌شود.