فعاليت1200معدن سنگ هاي تزييني در کشور

تاریخ انتشار : 1397/08/07

مديرکل دفتر بهره برداري معادن وزارت صمت از رشد صادرات مواد معدني تا پايان سال 96 خبر داد و توليد صنايع فلزي را با رشد 4درصدي بيشترين بخش بهره‌برداري معادن اعلام‌کرد.

به گزارش ايلنا از شاتا، کاووس قاسمي در ادامه با اشاره به روند مثبت رشد صادراتي مواد معدني تا پايان سال 96 افزود: در بخش مواد معدني با فرآيندهاي اوليه 1.2درصد رشد صادراتي مشاهده مي‌شود. عمده مواد صادراتي کشور در محصولات معدني سنگ آهن، کروميت، سنگ‌هاي تزئيني کارشده و کارنشده، سنگ گچ و... است.

به گفته وي در صادرات مواد معدني کشورهاي هدف بسته به نوع ماده معدني صادره با‌هم تفاوت دارند.

قاسمي ضمن بيان اين نکته تصريح کرد: در محصولات معدني که بعد مسافت در آنها اهميت دارد عمده صادرات مواد معدني به چين، هند، حاشيه خليج فارس و عراق صادر مي‌شود.

او در همين مورد اضافه کرد: اما در محصولاتي مانند شمش آهن، محصولات فولادي، مس و... بازار هدف دوردست تري دارند. به عنوان مثال شيشه در اروپا هم بازار دارد، اما در مواد معدني کشورهاي نزديک‌تر مي‌رود. با اين حال بيشترين رقم صادرات مربوط به صنايع معدني است.

مديرکل دفتر بهره برداري معادن با اشاره به رشد توليد معادن تا پايان سال 96 گفت: در بخش بهره‌برداري معادن ارائه آمارها به صورت ماهانه انجام نمي‌پذيرد و به علت بررسي‌ها و محاسباتي که لازم است در اين صورت انجام گيرد اين آمار سالانه ارائه مي‌شود و بنابراين آماري که در حال حاضر در اختيار داريم مربوط به پايان سال 96 است.

قاسمي از شد 6درصدي توليد معادن در بخش سنگ‌هاي تزئيني خبر داد و گفت: در اين بخش 1200 معدن فعال وجود دارد که نسبت به سال گذشته رشد توليد قابل توجهي هم داشته‌اند. همچنين در معادن فلزي نيز 4درصد رشد مشاهده مي‌شود

وي درهمين مورد توضيح داد: به طور کلي تعداد معادن تا پايان سال 96 ، 10هزار و 200 معدن بوده که از اين تعداد بيش از 6هزار معدن فعال است.

به گفته قاسمي از لحاظ تعداد و نه حجم توليد، 60درصد معادن فعال هستند.

مديرکل دفتر بهره برداري معادن در ادامه با بيان اينکه تعطيلي معادن با توجه به شرايط روز اقتصادي تغيير مي‌کند، توضيح داد: براي مثال در حال حاضر شرايط روز اقتصادي به گونه‌اي است که مواد معدني فلزي بازار مصرفي و قيمت‌هاي جهاني مناسبي دارد و همچنين صادرات نيز در اين محصولات داراي مزيت است. بنابراين توليد اين مواد معدني فلزي افزايش مي‌يابد و در مقابل مصالح ساختماني به علت رکود مسکن افزايش نداشته و در برخي موارد کاهش نيز داشته‌است. اين کم شدن مزيت براي توليد مواد معدني ساختماني گاهي حتي باعث تعطيلي معادن شده‌است. به عبارت ديگر، توليد در آن معادن با توجه به شرايط اقتصادي مزيت نداشته و مجبور مي‌شوند معادن را تعطيل کنند.

قاسمي در ادامه افزود: بنابراين تعطيل شدن معادن نتيجه کوتاهي بخش خاصي نيست و زنجيره شرايط اقتصادي و روز کشور حدود اين فعاليت را تعيين مي‌کند.

وي در ادامه با اشاره به اهميت مسافت در توليد معادن اضافه کرد:از طرف ديگر محصولات معدني تا بعد خاصي از مسافت صرف اقتصادي براي توليد دارند و اگر مسافت بازار مصرف از حدي بيشتر باشد معادن نيمه‌تعطيل يا تعطيل مي‌شوند.