سرمايه گذاري خارجي و استمرار رشد اقتصادي تنها راه هاي ايجاد اشتغال در کشور / دليل افزايش نرخ ارز از زبان شريعتمداري

تاریخ انتشار : 1397/08/13

شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفته است که تنها دو راه براي ايجاد اشتغال در کشور وجود دارد که يکي سرمايه گذاري خارجي و ديگر استمرار رشد اقتصادي است. وي همچنين دليل افزايش نرخ ارز را اعلام کرد که ناشي از کم شدن درآمدها بود.

به گزارش پايگاه خبري بااقتصاد، وضعيت بحراني بيکاري يکي از مسئوليت هاي شريعتمداري در وزارت کار است. «صيانت از اشتغال موجود» يکي از برنامه هاي اصلي شريعتمداري است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره ايجاد فرصت هاي شغلي جديد گفت: اشتغال برون داد اقتصاد ملي ايران است و ما با اجازه رهبري امکان برداشت 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي را براي اشتغال روستايي داشتيم که نمي از آن در قالب طرح هاي اشتغالزايي مصرف شده است. 4200 ميليارد تومان نيز در قالب اعتبار براي ايجاد شغل هاي جديد هزينه شده است.

وي ادامه داد: هرچند حفظ فرصت هاي شغلي يک امر ضروري است اما در اين ميان کارفرمايان هم به حمايت نياز دارند و در اين زمينه پيشنهادي را به دولت خواهيم داد تا موانع توليد در زمينه تامين نقدينگي، مواد اولييه، تامين اجتماعي و ماليات برطرف شده و از کارآفرينان حمايت هاي لازم را داشته باشيم. اگر واحدي نتواند به فعاليت خود ادامه دهد، کارکنان آن واحد مي توانند از بيمه بيکاري استفاده کنند؛ از اين رو براي تغييرات در زمينه بيمه بيکاري پيشنهاداتي را به دولت ارائه خواهيم کرد.

همچنين  محمدشريعتمداري، وزيرکار درباره برنامه اشتغالي خود گفت:صيانت از اشتغال موجود در گرو ادامه حيات عزتمند بنگاه‌هاي توليد و کارآفرينان است. در سال 1397، 27ميليون و 387 هزار نفر جمعيت فعال کشور اعلام شد که نسبت به سال قبل712 هزار نفر افزايش داشته، يعني نرخ مشارکت 41.1 درصد به بالاترين حد خود در سال 97 رسيده است.  

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اينکه دو راه بيشتر براي ايجاد اشتغال در کشور وجود ندارد، گفت: يک راه رشد سرمايه‌گذاري در کشور و ديگري استمرار رشد اقتصادي است. اگر 770 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري خارجي در ايران صورت بگيرد، مي‌توانيم 0.8 درصد نرخ بيکاري را در سال به‌طور متوسط کاهش دهيم.  

وي افزود: نوعي از اشتغال‌هاي زودبازده‌ وجود دارد که به رشد اقتصادي متصل نيست اما قابليت انجام دارد. بايد طرح استاد-‌شاگردي انجام شود که اين يک قدم به جلو است. در اين طرح به کارگاه‌هاي توليدي دو تا50 نفره مي‌گوييم که يک شغل با قوانيني سهل ايجاد کنيد و فردي را آموزش دهيد و بعد از يک سال که از افراد آموزش ديده استفاده کرديد، اگر آنها خواستند مي‌توانند به کار خود ادامه دهند. از3.5 ميليون واحد صنفي يک سوم هم که بتواند يک‌ميليون شغل ايجاد کند، بسيار خوب است. من بخشنامه اين موضوع را صادر و به استان‌ها ابلاغ کردم.

شريعتمداري با اشاره به اينکه دولت با يک مشکل ارز مواجه شده، تصريح کرد: در يک‌سال گذشته در موضوع صنعت جز راه‌گشايي اگر چيزي سراغ دارند، بگويند. تنها يک مشکل ارز وجود دارد که موضوع ارز خارجي بوده و اگر در حوزه داخلي باشد، مربوط به بانک مرکزي است و به هيچ عنوان هيچ ارتباطي به حوزه ما ندارد. اين عوامل خارج از اراده بوده که به اين بخش تحميل شده است. يک بخشنامه جز در جهت حل مشکلات صادر نشده است. مشکلات عامل برون‌زا و سياست خارجي دارد. درآمد ارزي محدود شده، در نتيجه قيمت ارز  افزايش پيدا کرده که  هيچ ارتباطي به وزارت صنعت ندارد.

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: همواره بيان مي‌کنند که بحران ناکارآمدي وجود دارد. انگار که ما تا دي‌ماه سال 96 با مغزهاي‌مان سر کار مي‌آمديم اما از آن به بعد مغز خود را در خانه مي‌گذاشتيم. اين همان دولت است. اتفاقي افتاده و نبايد با طرح موضوع بحران ناکارآمدي دل مردم را خالي کنيم. عامل برون‌زايي وارد کشور شده که بايد رفع کنيم اما معکوس عمل مي‌کنيم. در شرايطي که در بحران هستيم، گروه‌هاي اجتماعي بايد کنار هم بايستند و راست و چپ مشکل را کنار بگذارند زيرا اکنون يک دشمن واحد وجود دارد. هدف دشمن نيز فقيرتر کردن ملت ايران است.

وي گفت: اتحاد و همدلي اول از قوا شروع مي‌شود. دولت نيز سهيل‌گر است، نه چيزي بيشتر. بايد اين اتحاد را در سطوح مختلف به وجود آورد تا دل مردم خالي نشود. ما با همه وجود به صحنه آمديم. فاصله حداقل معيشت با دستمزد در اين شرايط افزايش پيدا کرده است. بايد ميزان فشار را از مجموعه کارگران کم کرد. خواست مردم و دولت با هم همراه بوده و اين است که تسهيل امور اقتصادي به گونه‌اي باشد که واحدهاي توليدي روي پاي خود بايستند.