بانک جهاني: سهولت تجارت فرامرزي ايران 45 پله ارتقا مي يابد

تاریخ انتشار : 1397/08/13

تهران- ايرنا- بانک جهاني در گزارشي اعلام کرد شاخص سهولت تجارت فرامرزي ايران با اجراي پنجره واحد تجارت فرامرزي از رتبه 166 سال 2018 به رتبه 121 در سال 2019 ارتقا مي يابد.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از گمرک، از مهمترين اقداماتي که «بانک‌جهاني» براي بهبود سهولت کسب‌وکار ايران مطرح کرده، در زمينه تجارت فرامرزي است. اين اقدام مربوط به ارتقاي سيستم «پنجره واحد تجارت فرامرزي» در گمرک است که منجر به سهولت صادرات و واردات کشور شده است .
برپايه اين گزارش، ايران همچنين در عوامل مربوط به ارتقاي وضعيت تجارت فرامرزي جزو کشورهايي معرفي شده است که با فراهم سازي امکان تسليم اظهار نامه الکترونيکي صادرات و واردات و همچنين توسعه و بهبود نحوه بازرسي کالا در رويه هاي گمرکي و سرمايه گذاري بر آموزش پرسنل و ايجاد کارشناسي متمرکز( expert pool) و آموزش فني تکنيکي افرادي که مسووليت ترخيص کالا را در پنجره واحد تجارت فرامرزي بر عهده دارند موجبات آسانتر شدن عمليات تشريفات صادرات و واردات را فراهم آورده است .
بانک جهاني با مقايسه فرآيندهاي موثر بر شاخص تجارت فرامرزي سال هاي 2018 و 2019 اعلام کرد که زمان صادرات 73 درصد و واردات 79 درصد کاهش مي يابد. 
همچنين هزينه هاي صادات اعم از انطباق اسنادي و اعمال مقررات ارزي به ترتيب 27 و 52 درصد کاهش خواهد داشت. 
به گزارش ايرنا، يکي از اصلي‌ترين راه‌هاي ارزيابي ميزان سهولت در امر صادرات و واردات يا به طور کلي امر تجارت در جهان شاخص تجارت فرامرزي نام دارد. 
اين شاخص نتيجه ارزيابي دو موضوع اصلي تجارت يعني ميزان زمان و هزينه مصرف شده براي صادرات و واردات است.
بانک جهاني در ماه هاي پاياني سال ميلادي گزارشي از تجارت فرامرزي کشورها براي سال آينده تهيه مي کند و آن را در اختيار سرمايه گذاران قرار مي دهد.
سامانه جامع گمرکي (پنجره واحد تجارت فرامرزي) پانزدهم مهرماه 1393 رونمايي شد تا ضمن شفاف سازي تبادل اطلاعات بين دستگاه هاي مرتبط با حوزه واردات و صادرات کالا با گمرک، شرايط را براي افرادي که تجارت قانوني و سالم مي کنند، آسان تر و عرصه را براي متخلفان و قاچاقچيان تنگ تر کند.