چين تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را به رسميت نمي‌شناسد

تاریخ انتشار : 1397/08/14

نايب رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين گفت: تمامي مقامات مسئول چيني که در ارتباط با حوزه تجارت با ايران هستند تاکيد دارند تحريم هاي آمريکا را به رسميت نمي شناسند و تجارت با ايران را ادامه مي دهند.

مجيدرضا حريري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره نحوه همکاري بانک هاي چيني با ايران پس از اعمال تحريم هاي نمادين آمريکا از روز ۱۳ آبان گفت: ما در چين با دو نوع حساب بانکي روبرو هستيم؛ دسته اول مربوط به حساب بانکي ايرانيان ساکن اين کشور مي شود و دسته دوم نيز مربوط به مبادلات تجاري دو کشور است.

وي توضيح داد: ايرانيان ساکن چين براي داشتن حساب هاي بانکي ساز و کار مشخصي دارند؛ اين افراد در دو سال گذشته همواره با گرفتاري هايي درباره افتتاح حساب يا فعاليت آن داشته اند. بانک هاي تجاري چين مشکلاتي را براي اين افراد از نظر تطبيق با مقررات گروه ويژه اقدام مالي (FATF) يا نداشتن گذرنامه ايراني به وجود آورده اند.

عضو اتاق بازرگاني با بيان اينکه مبادلات تجاري ايران با چين از طريق بانک کونلون انجام مي شد، ادامه داد: در حقيقت بانک کونلون تامين مالي واردات ايران از چين را انجام مي داد اما اين بانک از روز اول نوامبر (۱۰ آبان) به طور عملي کار را معلق کرد تا ساز و کار همکاري ايران با کشورهاي ۴+۱ و اتحاديه اروپا تعيين تکليف شود.

نايب رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين يکي از مشکلات کنوني تجار و بازرگانان ايراني را تعليق و تعطيل شدن فعاليت ها عنوان کرد و افزود: بسياري از افرادي که پول هاي خود را براي خريد کالا به چين حواله کرده بودند ولي کالاي آنها تا روز دهم آبان ماه آماده نشده به طور عملي ديگر نمي توانند معامله خود را انجام دهند.

حريري با بيان اينکه در فضاي تعليق و بي خبري به سر مي بريم، اظهار داشت: ساز و کار قبلي تجارت ايران با چين عملکرد خود را از دست داده و براي برقراري روابط بايد ساز و کار جديد ايران با ۴+۱ و اتحاديه اروپا تعريف شود.

وي تاکيد کرد: در روزهاي اخير گمانه زني هاي مختلفي درباره نوع عملکرد ساز و کار مالي و بانکي ايران با ۴+۱ و چين اعلام مي شود که هيچ کدام مبناي روشني ندارد و بايد منتظر اطلاع رساني رسمي دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزي بمانيم.

عضو اتاق بازرگاني در عين حال تاکيد کرد: تمامي مقامات مسئول چيني در حوزه ارتباط با ايران در هفته هاي اخير بار ديگر تاکيد کرده اند که تحريم هاي آمريکا را به رسميت نمي شناسند و تجارت با ايران را انجام مي دهند.

نايب رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين درباره معافيت پکن از تحريم هاي نفتي عليه ايران و امکان تبادل با يوان و لير گفت: از حدود ۳ ماه پيش تقريبا تمامي مبادلات تجاري ايران و چين با يوان و لير بوده و بانک هاي چيني يورو قبول نمي کرده اند. حريري همچنين خواستار پيگيري جدي تر دولت در زمينه جزييات ساز و کار همکاري مالي اتحاديه اروپا (SPV) و گروه ۴+۱ با ايران شد.