نقدينگي، موتور محرک رونق بورس است

تاریخ انتشار : 1397/08/14

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: تداوم ورود و حضور نقدينگي به بازار سهام در بلندمدت زماني اتفاق مي‌افتد که اقتصاد کشور از حالت تورمي و رکود خود خارج شود.

محمود آقايي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به نوسان شاخص بورس و سهام شرکت‌هاي مختلف در بازار سرمايه در هفته‌هاي گذشته، اظهار داشت: پس از افزايش چشمگير شاخص و قيمت سهام در بورس و فرابورس، طبيعي است که معاملات به تعادل رسيده و ديگر خبري از رشدهاي خيره‌کننده در بازار سهام نباشد.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: اين که انتظار داشته باشيم شاخص و قيمت‌ها در بازار سهام بدون وقفه رو به رشد و تصاعدي باشند، تفکر نادرستي است. به همين دليل به معامله‌گران توصيه مي‌شود زماني که سود معقولي از سرمايه‌گذار در بازار کسب کردند اقدام به فروش سهام خود کنند.

وي اضافه کرد: علاوه بر افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر ارزش جايگزيني شرکت‌ها که اثر مثبت خود را در بازار سهام در ماه‌هاي گذشته نشان داده است، رکود حاکم بر ساير بازارها نيز عاملي شد تا نقدينگي به سمت بازار سهام حرکت کند و اين عامل هم رشد شاخص و قيمت‌ها را در بورس و فرابورس شتاب بيشتري دهد.

اين کارشناس بازار سرمايه در تاييد ادعاي ورود نقدينگي به بازار سهام اظهار داشت: به عنوان مثال در هفته‌هاي گذشته شاهد افزايش حجم معاملات به بيش از ۵ ميليارد سهم در روز نيز بوديم، که دستکم در چند سال گذشته اين آمار در بازار سهام به ثبت نرسيده بود.

وي در خصوص شرايط کنوني بازار سرمايه و معاملات آن نيز گفت: خوشبختانه اين روزها حجم قابل قبولي از سهام، حدود ۲ تا ۳ ميليارد سهم در اين بازار دادوستد مي‌شود که نشان از ميل نقدينگي به باقي ماندن در بازار سرمايه را دارد. البته در صورتي که سرمايه بهانه لازم را براي باقي ماندن در اين بازار نداشته باشد، در آينده ممکن است شاهد خروج نقدينگي از بازار سرمايه و کاهش حجم و ارزش معاملات باشيم.

اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: بر اين اساس اقداماتي همچون عرضه‌هاي اوليه و نيز تسهيل قوانين و مقررات مي‌تواند تا حدودي و در کوتاه‌مدت بهانه‌اي خوب براي باقي ماندن نقدينگي در بورس باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش که محدوديت‌هايي در پذيرش شرکت‌ها در بازار سهام و در پي آن عرضه‌هاي اوليه وجود دارد تا بر اساس آن بتوان نقدينگي را در بورس نگه داشت، و در اين زمينه راهکار اصولي براي حفظ نقدينگي در بورس و فرابورس چيست؟ اذعان داشت: همان‌گونه که اشاره شد عرضه‌هاي اوليه براي کوتاه‌مدت بهانه و انگيزه‌اي خوب براي ورود نقدينگي و باقي ماندن آن در بازار سهام است.بر اين اساس زماني مي‌توان به تداوم ورود و حضور نقدينگي به بازار سرمايه اميد داشت و به اين موضوع بلندمدت نگاه کرد که اقتصاد کشور از حالت تورمي و رکود خود خارج شده و منابع و تسهيلات با هزينه کمتري به دست توليدکنندگان برسد.

آقايي افزود: در اين صورت، رونق صنايع و توليد در کشور مساوي خواهد بود با رشد سودآوري در بنگاه‌ها و در پي آن رونق بازار سهام در بلندمدت. بنابراين اگر مي‌خواهيم حضور نقدينگي در بورس تداوم داشته باشد بايد بخش قابل توجهي از دلايل آن را در بيرون بازار سرمايه از جمله حمايت از صنايع و رونق اقتصادي جستجو کنيم.

  •