ادامه واردات نفت CNPC چين از ميادين ايراني

تاریخ انتشار : 1397/08/19

شرکت ملي نفت چين (CNPC) حتي پس از بازگشت تحريم‌هاي آمريکا، هم‌چنان به خريد نفت از ميادين نفتي ايراني که در آن‌ها سهم دارد، ادامه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، اين غول نفتي دولتي در سال ۲۰۰۴ وارد ايران شد و ميلياردها دلار براي توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي که توليدش در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، هزينه کرده است.

هو کيجون، معاون مديرکل CNPC در حاشيه يه کنفرانس انرژي گفت: هدف اصلي همکاري ما با ايران، سرمايه‌گذاري بالادستي است و واردات نفت در ازاي سرمايه‌گذاري است که در اين کشور انجام داده‌ايم.

آمريکا از دوشنبه هفته جاري تحريم‌ها عليه بخش نفت، بانک و حمل و نقل ايران را آغاز کرد اما به برخي از کشورها براي ادامه واردات نفت ايران معافيت داد.

دو منبع آگاه به رويترز گفتند تحت اين معافيت‌ها، چين اجازه دارد ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت ايران را به مدت ۱۸۰ روز وارد کند.

به گفته اين منابع، حجم مذکور شامل نفتي که شرکت‌هاي سينوپک و CNPC تحت قراردادهاي سرمايه‌گذاري از ايران وارد مي‌کنند، نيست.

طبق آمار گمرکي، چين بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران است و در فاصله ژانويه تا سپتامبر، به طور ميانگين ۶۵۵ هزار بشکه در روز نفت ايران را خريداري کرده است.