اگر اروپا به وعده‌هاي بانکي عمل نکند چه مي‌توانيم بکنيم؟

تاریخ انتشار : 1397/08/19

مهلت نهايي آمريکا به جامعه جهاني ارتباطات مالي بين‌ بانکي (سوئيفت) براي قطع ارتباط با بانک‌هاي ايراني در حالي به سرانجام مي‌رسد که اروپايي‌ها هنوز راهکار جايگزيني براي مساله تبادلات بانک ايران ارائه نکرده‌اند؛ در اين باره يک اقتصاددان معتقد است در صورت عملياتي نشدن وعده‌هاي اروپايي‌ها بايد به سراغ کشورهاي چين، ترکيه يا عراق براي تعيين بانک مرجع به منظور انجام مبادلات‌مان برويم.

به گزارش ايسنا، فردا (بيستم آبان) آخرين‌ مهلت خزانه‌داري آمريکا براي قطع سوئيفت بانک‌هاي ايراني است و سوئيفت نهايتا تا فردا اسامي بانک‌هاي ايراني که قرار است دسترسي آنها قطع شود را منتشر مي‌کند.

اين مساله مي‌تواند روي تبادلات بانکي در کشور اثر مستقيم بگذارد به اين صورت که در صورت قطع دسترسي بانک‌هاي ايراني به سوئيفت عملا هيچ تبادلي با بانک‌هاي بين‌المللي امکان‌پذير نيست. پيش از اين احتمال قطع سوئيفت براي بانک‌هاي ايراني در حالي مطرح بود که اروپايي‌ها قرار بود تا قبل از اجرايي شدن اين تحريم‌ها راه جايگزيني را براي تبادلات بانکي ايران تعيين کنند.

در اين رابطه وحيد شقاقي شهري، عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي تهران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اخباري مبني بر قطع دسترسي ايران به شبکه جهاني سوئيفت، درباره کارکرد اين شبکه جهاني اظهار کرد: کار سوئيفت رد و بدل کردن پيام‌هاي بانکي است، به اين صورت که براي مثال اگر مي‌خواهيم حواله‌اي را از ايران به فرانسه بفرستيم، بايد از کانال سوئيفت اقدام کنيم. سوئيفت به بانک مرکزي و از اين طريق به همه بانک‌ها متصل مي‌شود.

او با اشاره به دور قبلي تحريم‌ها عليه ايران در سال‌هاي 1390 و 1391 ادامه داد: در آن زمان که ارتباط ما با سوئيفت قطع شده بود، ما با يکي دو بانک همکاري داشتيم و از آن طريق ارتباطات بانکي را انجام مي‌داديم. يکي از اين بانک‌ها کونلون بانک چين(bank of kunlun) و ديگري هالک‌بانک ترکيه(HALKBANK) بود.

عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي تهران با بيان اين‌که اگر ارتباط ما با سوئيفت قطع شود بايد دوباره همانند دور قبلي تحريم‌ها چند بانک را براي همکاري خود پيدا کنيم، اظهار کرد: البته اروپايي‌ها قرار بود تا چهار نوامبر (سيزدهم آبان‌) يک سوئيفت ويژه براي ايران طراحي کند يا اين‌که يک بانک را براي انجام مبادلات بانکي به ما معرفي کنند اقدامي که هنوز عمکلياتني نشده و صحبتي از آن نيست.

شقاقي‌ شهري با تاکيد بر اين‌که اگر اروپايي‌ها وعده خود را عملياتي کنند بخش عمده‌اي از مشکلات ما حل خواهد شد، گفت: اگر اين اتفاق نيفتد ما مجبوريم با يکي از کشورهاي چين، عراق يا ترکيه مذاکراتي را براي تعيين يک بانک به عنوان بانک مرجع براي مبادلات بانکي‌مان انجام دهيم.

گفتني است، فردا (بيستم آبان) آخرين‌مهلت خزانه‌داري آمريکا براي قطع دسترسي بانک‌هاي ايراني به سوئيفت است و گفته شده جامعه جهاني ارتباطات مالي بين‌بانکي (سوئيفت) امروز يا فردا اسامي بانک‌هايي که ارتباطشان با اين شبکه قطع مي‌شود را اعلام مي‌کند.