تحريم ها عليه ايران 20 ميليارد يورو براي ايتاليا خسارت دارد

تاریخ انتشار : 1397/08/20

مادريد- ايرنا- «آناليسا پرتگلا» کارشناس ايران براي موسسه مطالعات سياست هاي بين المللي ايتاليا گفت :تحريم هاي آمريکا عليه ايران باعث خواهند شد ايتاليا ، قراردادهايي‌ به ارزش 20 ميليارد يورو را از دست دهد .

به گزارش ايرنا ، پرتگلا در مصاحبه با خبرگزاري افه اسپانيا ادامه داد : ايتاليا هميشه روابط تجاري خوبي‌ با ايران داشته است ، در سال 2017 ميلادي نخستين شريک تجاري تهران در داخل اتحاديه اروپا بود و در حال حاضر ، اصلي ترين کشور اروپايي وارد کننده نفت ايران است .
وي تصريح کرد :با تحريم هاي اعمالي آمريکا عليه ايران ، نخست در ماه آگوست و اکنون در 5 نوامبر ، بسياري از شرکت هاي ايتاليايي به خاطرعواقبي که مي‌ تواند دامنگير آنها شوند از ورود به بازار ايران هراس دارند.
کارشناس مذکور تاکيد کرد :اين تحريم ها ، براي ايتاليا و براي قراردادهايي‌ به ارزش 20 ميليارد يورو که از سال 2016 با ايران امضا شده بودند و اکنون به حالت تعليق در آمده ا‌ند ، فاجعه بار خواهند بود اگر قراردادها از دست بروند.
پرتگلا اشاره کرد که در سال 2017 ، مبادلات تجاري بين ايتاليا و ايران ، نزديک به پنج ميليارد يورو بودند زيرا ايتاليا سه ميليارد و 400 ميليون يورو کالاي ايراني وارد کرد که تقريبا همه از بخش پتروشيمي بودند و معادل يک ميليارد و 700 ميليون يورو کالا به ايران صادر کرد .
وي گفت : تحريم هاي جديد دولت ترامپ همچنين به اقتصاد ايتاليا و ساير کشورهاي اروپايي که با تصميم آمريکا هم عقيده نيستند ، آسيب خواهد رساند .
افه نوشت :پس از اعمال تحريم هاي ماه آگوست عليه ايران که بر تجارت طلا و ديگر فلزات گرانبها اثر مي‌ گذارند ، واشنگتن در روز 5 نوامبر ، سري جديدي از تحريم ها را اعلام کرد که فروش نفت ايران و معاملات موسسات مالي‌ با بانک مرکزي ايران را مجازات مي‌ کنند، با اين حال آمريکا 8 کشور از جمله ايتاليا را از اين تحريم ها معاف کرد که مي‌ توانند بطور موقت به واردات نفت ايراني ادامه دهند .
پرتگلا در اين مورد توضيح داد :ايتاليا به خاطر اين تصميم نفس راحتي‌ کشيد اما اين يک تصميم موقتي است و امريکا خواهان آن است که ايتاليا واردات نفت از ايران را کاهش دهد.
به عقيده پرتگلا ، تصميم آمريکا براي ايتاليا بسيار منفي‌ است ؛ به اين خاطر که يک رابطه تجاري پر ثمر با ايران را از دست مي دهد.
پرتگلا يادآوري کرد که با امضاي توافق هسته اي تاريخي در سال 2015 و پايان تحريم ها عليه ايران در سال 2016 ، ايتاليا از اين فرصت براي پايه گذاري توافقات تجاري سودآور آينده ، استفاده کرد .