همتي: کمتر از يک چهارم ارز واردات از نيما تامين شده است

تاریخ انتشار : 1397/08/21

رئيس کل بانک مرکزي با اعلام اينکه در هفت ماهه گذشته کمتر از هفت ميليارد دلار ارز مورد نياز واردات از سامانه نيما تامين شده است، ابراز اميدواري کرد با تصميم هاي اتخاذ شده، عرضه ارز توسط صادرکنندگان به زودي افزايش يابد.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي «عبدالناصرهمتي» امروز(شنبه) در همايش استانداران سراسر کشور، افزود: در اين مدت 31 ميليارد دلار براي واردات کالاها و خدمات، ارز تامين شده است که بيش از 23 ميليارد دلار آن توسط بانک مرکزي بود. 
«10 ميليارد دلار از ارز تامين شده، براي کالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص يافت.» 

** شاه کليد توسعه اقتصاد، صادرات به 15 کشور همسايه
رئيس کل بانک مرکزي به شرايط جغرافيايي کشور و وجود 16 استان مرزي اشاره کرد و گفت: افزايش صادرات به 15 کشور همسايه، «شاه کليد توسعه اقتصاد کشور در شرايط فعلي است.» 
وي در عين حال، ايجاد هماهنگي بين بانک مرکزي و وزارتخانه هاي کشور، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي براي مديريت صادرات در استان هاي مرزي را ضروري دانست.
رييس شوراي پول و اعتبار گفت: صادرات وقتي براي کشور مفيد است که موجب ورود ارز يا کالا به کشور شود. 

** تهميدات جديد براي بازگشت ارز صادراتي
همتي، صادرات ريالي را همانند خروج سرمايه از کشور دانست و گفت: بزودي تمهيدات در نظر گرفته شده براي چگونگي برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد، اعلام مي کنيم. 
رئيس کل بانک مرکزي افزود: صادرات غيرنفتي کشور در هفت ماه اول امسال 27 ميليارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته بيش از 13 درصد رشد داشت. 
وي گفت: برنامه آمريکا براي به صفر رساندن صادرات نفتي کشور شکست خورد؛ بنابراين با هشت کشوري که معافيت خريد نفت از ايران را گرفته اند، مذاکره جدي و مثبت خواهيم کرد. 
به گزارش ايرنا، آمريکا که پيشتر اعلام کرده بود از چهارم نوامبر (13 آبان) هيچ کشوري اجازه ندارد حتي يک بشکه نفت از ايران خريداري کند، پس از مواجه شدن با مخالفت هاي جهاني از موضع خود عقب نشيني و هشت کشور را از تحريم هاي نفتي معاف کرد. 
ترکيه، تايوان، کره جنوبي، ايتاليا، يونان، چين، هند و ژاپن کشورهايي هستند که وزارت خزانه داري آمريکا به طور رسمي آنها را از تحريم نفتي خود معاف کرده است.
تحريم هاي آمريکا عليه تهران که شامل تحريم واردات نفت و تبادلات با بانک مرکزي ايران مي شود، از روز دوشنبه 14 آبان به اجرا درآمدند.