بانک‌هاي خارجي به سامانه‌ جايگزين سوئيفت ايران متصل شدند

تاریخ انتشار : 1397/08/28

يک مقام آگاه در بانک مرکزي با اشاره به آغاز فرآيند اتصال بانک‌هاي خارجي به سامانه پيام‌رسان مالي ايراني، گفت: بانک مرکزي در حال ايجاد و استقرار بسترهاي ديگر ارتباطات مالي در جهان است.

به گزارش بنکر (Banker)،يک مقام آگاه درخصوص راه‌اندازي سامانه‌ پيام‌رسان مالي جايگزين سوئيفت، به فارس اظهارداشت: موضوع در حال پيگيري است و در اين زمينه با برخي کشورها در حال همکاري هستيم.

وي افزود: بانک‌هاي خارجي در حال اتصال هستند و دانه دانه به اين سامانه جايگزين متصل مي‌شوند.

اين مقام مسئول با تاييد اينکه همه بانک‌هاي ايراني به اين سامانه متصل شده‌اند، در پاسخ به اين سوال که اين سامانه در چارچوب سپام است، گفت: بله تقريبا در همان چارچوب است. 

وي تاکيد کرد: البته بستر فقط سپام نيست و بانک مرکزي در حال ايجاد بسترهاي جديد است و حتي با برخي بانک‌ها کانال‌هاي متفاوت ديگري راه‌اندازي مي‌شود.

سوئيفت به درخواست آمريکا عضويت و فعاليت بانک‌هاي ايراني به غير از 12 بانک را به حالت تعليق درآورد. 

به تازگي اتحاديه صنعت رمزنگاري و بلاکچين روسيه يک توافق همکاري با آزمايشگاه بلاکچين ايران که يکي از سازمان‌هاي متخصص در زمينه بلاکچين و مسئول معرفي فناوري ديجيتال است، به امضا رسانده است.

يوري پريپاچکين، رئيس اتحاديه صنعت رمزنگاري و بلاکچين روسيه گفت:« تجربه و تخصص شرکتش مي‌تواند در ايران که وضعيت به علت قطع سوئيفت پيچيده تر از روسيه است، مورد استفاده قرار بگيرد.»

پريپاچکين خاطرنشان کرد: «بر اساس اطلاعات ما، توسعه فعال يک شبکه ايراني مشابه سوئيفت در حال حاضر در حال انجام است. ابزارهاي  رمزنگاري اقتصادي مي تواند کاملا به طور موثر براي دور زدن محدوديت ها استفاده شود و به همين دليل است که از اين پتانسيل بايد در اين موقعيت ژئوپلتيکي کنوني استفاده کرد.»

به تازگي عبدالناصر همتي، رئيس بانک مرکزي ايران اعلام کرد تهران از گزينه‌هاي بانکي جايگزين به دنبال قطع  سوئيفت  استفاده  خواهد کرد.