برگزاری سمینار مشترک در دستور کار کانون و انجمن شرکت های مشاوره سرمایه گذاری

تاریخ انتشار : 1395/03/11

مشروح خبر


در آغاز جلسه آقای مهندس صمیمی دهکردی رییس شورای عالی کانون، علت برگزاری این جلسه را تعامل بیشتر و شناخت مسائل مشاوران و کمک به حل آنها و هم افزایی دو نهاد عنوان کرد و با بیان تاریخچه ای از تأسیس انجمن و کانون گفت: با تلاش این دو نهاد هم اکنون به جایی رسیده ایم که وظیفه تهیه طرح از بانک ها و تعیین صلاحیت مشاور که وظیفه ای دولتی بود که به بخش خصوصی یعنی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی محول شده است.
وی افزود: انجمن و کانون در این سال ها در نقاط قوت و ضعف خود در سایه هم قرار گرفته بودند اما امروز به این نقطه رسیده ایم که با هم افزایی بتوانیم مسائل مشاوران را حل کنیم و نشان دهیم به بلوغ رسیده ایم.
در ادامه جلسه آقای دکتر رضا پدیدار رییس هیأت مدیره انجمن، دوره جدید شورای عالی و هیأت مدیره انجمن را فرصتی مغتنم برای تعامل دو نهاد دانست و ابراز امیدواری کرد که با تعامل انجمن و کانون نتایج مفید آن نصیب اعضاء شود.
آقای پدیدار بر اساس آمار، سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور را 16 درصد عنوان کرد و آن را معلول ضعف عملکرد نهادهای مدیریتی دانست.
وی افزود: 98 هزار واحد صنعتی دارای پروانه بدون هیچ منطقی ایجاد شده اند که در شکل گیری آنها جای خالی مشاوران و کارشناسان به وضوح دیده می شود.
رییس هیأت مدیره انجمن، تهیه طرح های مطالعاتی و کارشناسی را از لوازم تنوع بخشی به اقتصاد ایران دانست و گفت: طبق آمار خرداد 1394، 91 هزار و 520 واحد در دست اجرا بود که 40 درصد از آنها تنها در دو رشته محصولات کانی غیر فلزی و محصولات غذایی و آشامیدنی که تکنولوژی پیچیده و پیشرفته ای ندارند، فعالیت خواهند کرد.
وی توجه به بحث رقابت در مطالعات طرح را موضوع دیگری دانست که اهمیت مشاور را نشان می دهد، و به وجود 958 کارخانه فرش ماشینی در کشور اشاره کرد که مسلما در تهیه گزارش امکان سنجی آنها به رقابت توجهی نشده است.
دکتر پدیدار در پایان با توجه به فراهم شدن شرایط رونق فعالیت های اقتصادی ناشی از اجرای برجام و حضور هیأت های خارجی در نیمه سال جاری در کشورمان، برگزاری سمینار مشترکی را با هدف معرفی توانمندی های مشاوران سرمایه گذاری و ظرفیت های دو نهادِ کانون و انجمن، در آذرماه امسال پیشنهاد کرد.
سپس آقای سجادی عضو شورای عالی کانون با اشاره به کفایت نداشتن فعالیت های مربوط به معرفی کانون به مسئولان و مدیران سازمان ها و نهادهای مؤثر به ویژه کمیسیون های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خواستار اقدامی تأثیرگذار در این زمینه شد.
خانم سادات گوشه عضو دیگر شورای عالی کانون ضمن ابراز خرسندی از افق باز ترسیم شده برای فعالیت های مشاوران عضو دو نهاد در سخنان رییس هیأت مدیره انجمن، با شناسایی آفت های موجود در نظام مشاوره سرمایه گذاری تأکید کرد و با یادآوری تفاوت های سطوح حرفه ای در بین مشاوران، هنر کانون را در قرار دادن سطوح مناسب در موقعیت های متناسب دانست و افزود: مشاوران می باید اعتماد لازم را در پاسخگویی به نیاز سرمایه گذاری از طریق عملکرد حرفه ای و پایبندی به منشور اخلاق حرفه تأمین کنند.
وی یکی از آفت های عمومی را حفظ صورت و خالی شدن محتوا دانست و افزود : اگرچه در ایجاد کانون حضوری جدی از این نهاد انتظار می رفت اما در سال های اخیر برخی به اشتباه نقشی صوری برای آن قائل شده اند که لازم است این نگرش اشتباه آمیز توسط هر دو نهاد اصلاح و ترمیم شود.
خانم گوشه همچنین عدم شناخت مشترکات در مأموریت های انجمن و کانون را یکی دیگر از آفت ها موجود برشمرد و تجدید میثاق اخلاق حرفه ای و تبیین دوباره اصول حرفه را به عنوان زیربنا مورد تأکید قرارداد.
آنگاه آقای شادمهر از اعضای هیأت مدیره انجمن، تأسیس شرکت های مشاوره وابسته به برخی از بانک ها را مانعی اساسی در جهت صیانت از منافع مشروع مشاوران دانست و در زمینه رفع مشکل دیگرِ مشاوران که به اعتقاد وی رقابت ناسالم از طریق قیمت شکنی و رعایت نکردن دستورالعمل حق الزحمه خدمات از طرف برخی مشاوران است، گفت : مادام که سامانه حفظ استقلال مالی مشاوران ایجاد نشود و سرمایه گذاران مکلف به پرداخت حق الزحمه به صندوق کانون نباشند رهایی از این آفت مشکل خواهد بود.
او در پایان خواستار توجه عملی کانون به موضوع معافیت های مالیاتی مشاوران شد.
در اینجا آقای صادقلو رییس اسبق شورای عالی کانون بخش عمده ای از مشکلات موجود را متوجه نهادهای بیرونی و فضای مدیریتی کشور دانست و ضمن تأکید بر تلاش های مستمر در جهت استاندارد کردن خدمات مشاوران، ابراز امیدواری کرد که مسؤولان کشوری نقش سازنده کانون را بپذیرند و از آن حمایت کنند.
آقای رحیمی عضو دیگر هیأت مدیره انجمن با استقبال از توسعه تعاملات دو نهاد پیشنهاد کرد به منظور همفکری و هم افزایی هرچه بیشتر دو نهاد، نشست های مشترک فصلی برگزار شود.
آقای خسروشاهلی از اعضای هیأت مدیره انجمن نیز در سخنانی آسیب شناسی حرفه را بسیار مهم دانست و گفت : با توجه به فضای کاری که در شرایط پساتحریم برای مشاوران فراهم خواهد آمد حمایت از حرفه مشاوره سرمایه گذاری، امری حیاتی است.
سپس آقای فرج زاده نایب رییس شورای عالی کانون به منظور حسن استفاده از فرصت های پیش روی مشاوران، تدوین آیین نامه اجرایی تفاهم نامه بین دو نهاد را خواستار شد.
در پایان نشست، آقای صمیمی دهکردی رییس شورای عالی کانون در جمع بندی مباحث نشست به لزوم تشکیل دو کارگروه مشترکِ " تعیین اهمیت نقش مشاور در طرح ها " و " صیانت از حرفه مشاوره سرمایه گذاری " را پیشنهاد کرد و خواستار آن شد که برنامه زمان بندی کارگروه ها به گونه ای تدوین شود که بتوان از نتایج به دست آمده در سمینار مشترک پیشنهادی آقای پدیدار بهره برد.
وی همچنین با مهم دانستن پایبندی به "آیین نامه استقلال مشاور" توضیح داد با پذیرش این مهم عملکرد شرکت های مشاور وابسته به بانک ها، نمی توانند از استقلال عمل لازم برخوردار باشند