معامله ارز تا يک ميليون يورو در صرافي‌ها مجاز شد

تاریخ انتشار : 1397/09/10

بانک مرکزي به منظور تسهيل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خريد و فروش ارز در شبکه صرافي هاي مجاز» را به تمام شرکت‌هاي صرافي داراي مجوز معتبر از بانک مرکزي ابلاغ کرد.

به گزارش ايسنا، اين بانک «دستورالعمل خريد و فروش ارز در شبکه صرافي‌هاي مجاز» را طي نامه شماره ۹۷.۳۱۴۸۳۶  مورخ  ۸ آذر ماه ۱۳۹۷، پيرو «دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور» و در راستاي اجراي بند (۱) مصوبه شماره ۹۷۴۰۵  مورخ ۲۳‌ مهر ماه ۱۳۹۷ «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، را به تمام شرکت هاي صرافي داراي مجوز معتبر از بانک مرکزي ابلاغ کرد.

به موجب اين دستورالعمل، صرافي‌هاي مجاز معتبر مي‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف يک ميليون يورو يا معادل آن به ساير ارزها با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا) " به صورت اسکناس يا حواله به نرخ بازار خريداري کنند.

بر اين اساس، ‌ نرخ فروش ارز صرافي‌هاي مجاز معتبر متناسب با شرايط بازار به نرخ بازار و همچنين کارمزد فروش متناسب با شرايط بازار و براي اسکناس دلار حداکثر ۱۰۰۰ ريال و براي حواله‌هاي ارزي حداکثر يک درصد خواهد بود.

لازم به ذکر است صرافي‌هاي مجاز معتبر موظفند ارزهاي خريداري شده که در بالا به آن اشاره شد، را به يکي از روش‌هاي زير به فروش رسانند:
الف) فروش ارز بابت مصارف ارزي خدماتي به شرح جدول مندرج در نامه عمومي ۹۷.۱۶۷۵۴۷ تاريخ ۱۶‌ مرداد ماه ۱۳۹۷ بابت مصارف ۲۳ گانه و همچنين تا سقف ۲.۰۰۰ يورو و مطابق با نامه عمومي شماره ۹۷.۲۳۹۰۵۵  مورخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۷

ب) فروش ارز بابت واردات کالا و خدمات بر اساس ثبت سفارش کالا يا خدمت تاييد شده توسط بانک‌هاي عامل به صورت اسکناس يا حواله‌هاي ارزي در چارچوب قوانين و مقررات ارزي با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)»

گفتني است خريد و فروش ارز بين صرافي‌هاي مجاز معتبر به صورت اسکناس يا حواله با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذير است. همچنين خريد و فروش حواله‌هاي ارزي توسط آن صرافي بر مبناي نرخ بازار (به جز درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» مقدور است.

در پايان يادآور مي شود، تمام هزينه‌هاي نقل و انتقالات و تبديلات ارزي بر عهده مشتري است.