نهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه، فرصتی برای معرفی ظرفیت های کانون

تاریخ انتشار : 1395/04/27

مشروح خبر


نهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و علي طيب ‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در محل دائمي نمايشگاه ‌هاي بين‌المللي تهران آغاز به کار کرد.
مراسم افتتاحیه با بازدید از سالن میلاد و ایراد سخنان معاون اول رئيس جمهور، وزير امور اقتصادي و دارايي و ديگر مسئولان بانکي کشور در رابطه با موضوعات اقتصاد مقاومتي، اصلاح نظام بانکي، تجهيز منابع مالي جهت توسعه اقتصادي کشور و موضوعات روزِ مالي و حقوق و دستمزد مديران برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه گفت: در اواخر مجلس نهم عده‌ای با عجله می‌خواستند طرحی را با عنوان طرح اصلاح نظام بانکی تصویب کنند که ما مخالف آن بودیم زیرا این طرح از حساسیت زیادی برخوردار است و ما از قبل بر روی آن کار کردیم و اکنون با اعمال نظرات رهبری در موارد فقهی، امیدواریم آن را مرداد ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.
معاون اول رئیس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: ما کشوری هستیم که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستیم هر چند در سال‌ های گذشته تلاش ‌هایی برای کم شدن این وابستگی صورت گرفته اما واقعیت این است که بخش اعظم اقتصاد ما و حتی تحولات داخلی ما به این منبع وابسته است.
اسحاق جهانگیری ادامه داد:‌ در اقتصاد مقاومتی دو سیاست را مورد توجه قرار داده ایم که یکی توسعه صنعت نفت و دیگری عدم اتکا به نفت است که برای اجرایی شدن هر دو نیازمند سرمایه گذاری های چند 10 هزار میلیاردی هستیم. در گزارشی که وزیر نفت در هفته‌ های گذشته به دولت ارائه داد اعلام کرد که 220 میلیارد دلار طرح توسعه‌ای در این صنعت آماده سرمایه‌گذاری است.

معاون اول رئیس جمهور با تبیین شرایط اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی در صنایع متوسط و کوچک گفت: عدم ثبات در شاخص ‌های کلان اقتصادی، نوسان در بازار ارز و تحریم ‌های بین‌المللی سبب شده که امروز صنعت کشور ما در رکود قرار بگیرد و بر همین اساس اولویت دولت، راه‌اندازی چرخه تولید و احیای صنایع شده است.
وی ادامه داد: نقدینگی مشکل اصلی کشور است و برای صنعت ما که تا امروز بانک ‌محور بوده و دست ما به سمت بانک دراز بوده، با حبس شدن بسیاری از منابع بانکی اکنون شرایط سخت‌تر شده است.
وی افزود: در سال 92 به هنگام استقرار دولت ما تصمیم گرفتیم که تامین مالی کوتاه ‌مدت و میان ‌مدت بنگاه ‌های متوسط و کوچک و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به عهده نظام بانکی باشد و انتظار ما از این نظام این است که امسال به صورت جدی‌تری این کار را انجام دهد بازار سرمایه نیز قادر باشد که نیازهای بلندمدت کشور و نقدینگی بنگاه‌های بزرگ را تأمین کند.
جهانگیری تصریح کرد: اقتصاد کشور توانایی زیادی دارد که نمونه آن عرضه اوراق قرضه شرکت نفت بود که با وجود عرضه 5 هزار میلیارد تومان اوراق در مدت کمتر از یک دقیقه 10 هزار میلیارد تومان تقاضای خرید وجود داشت.
وی گفت: دولت در مقابل بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی متعهد است و برای اولین بار ما سیستم حساب و کتاب بدهی ‌های دولت را وضع کردیم و بر همین اساس انضباط خوبی را برای پرداخت بدهی های دولت برقرار کردیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با اشاره به چالش فیش های حقوقی ضمن عذرخواهی از مردم، گفت: این چالش منجر به اقداماتی از دولت و وزارت اقتصاد برای ساماندهی نظام پرداخت در ایران شد.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: باید تمرکز اصلی ما احیا و گسترش ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور باشد یکی از این راه ها توانمند سازی و کارآمد کردن نظام تأمین مالی کشور است. برای تحقق این هدف برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را تنظیم کرده‌ایم که در افق های زمانی مشخص به اجرا گذاشته می شوند.
او موافقت مجلس با اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ را گامی در جهت تحقق برنامه های اقتصادی دولت دانست و تصریح کرد: در این اصلاحیه برنامه ‌هایی برای گشایش در بازار سرمایه تجمیع شده است.
او همچنین گفت: به دنبال این هستیم که تامین مالی را از بانک محوری به سمت بازار سرمایه ببریم و به این ترتیب بانک تامین مالی کوتاه مدت را در نظر داشته باشد و بازار سرمایه تامین مالی بلند مدت.
مراسم اختتامیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز چهارشنبه، با حضور رئیس سازمان بورس و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کشوری می تواند از اقتدار بالاتری برخوردار باشد که در رقابت بین کشور ها برنامه‌ریزی برای جمع کردن منابع پولی داشته باشد.
او تأکید کرد: امیدوارم روزی با کمک دولت و مجلس بتوانیم ایران را از بانک محوری خارج کنیم.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: اگر داده هایی که ما در اختیار داریم بتواند درست عمل کند، می‌توانیم مشکلات موجود در سیستم را حل کنیم. ما در مجلس باید به دنبال وضع بهترین قانون و مقررات باشیم و باید بدانیم که "بهترین"، از توانمندی ها بیرون می آید.
پزشکیان اضافه کرد: ما می‌توانیم پول را در بانک بگذاریم و بانک با دلالی، ما را پول دار کند و از طرفی هم می توانیم پول را به جایی هدایت کنیم که چرخ مملکت همراه با رونق بچرخد.
گفتنی است این نمایشگاه در هشت دوره برگزاری پیشین، بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزه مالی در داخل کشور و سومین در دنیا بوده است.