پيش‌بيني بازار سرمايه و توصيه‌هايي به سهام‌داران

تاریخ انتشار : 1397/09/14

مديرعامل سابق شرکت بورس ضمن پيش‌بيني بازار سرمايه و توصيه‌هايي به مديران بورس و سهام‌داران، به عرضه حقوقي‌ها اشاره کرد و گفت: سهام‌داران عمده بايد در شرايط رونق اقدام به عرضه کنند و معامله‌گران نيز بايد با ابزارهاي مالي جديد آشنا شوند و از آنها استفاده کنند.

حسن قاليباف اصل در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ابزارهاي مالي جديدي که قرار است در بازار سرمايه ايران در ماه‌هاي آينده مورد استفاده قرار گيرد، اظهار کرد: در دوره‌اي که مديرعامل شرکت بورس بودم، روي تعدادي از ابزارهاي مالي جديد کار کرديم. از جمله آن مي‌توان به ابزار آتي سبد سهام و وارانت اشاره کرد که مصوبه کميته فقهي و سازمان بورس را اخذ کرده است.

وي در پاسخ به اينکه اين ابزارهاي مالي دقيقا چه زماني در بازار سرمايه ايران به کار گرفته مي‌شوند؟ گفت: موضوع مکانيزم معاملاتي اين ابزار بسيار مهم است که بورس تهران در حال کار کردن روي اين موضوع است. طبيعتا اگر اين مسائل حل شود شرکت بورس زمان بکارگيري آن را اعلام خواهد کرد.

مديرعامل سابق شرکت بورس در پاسخ به اينکه تا پايان سال ارزش و حجم معاملات چه تغييراتي خواهد داشت؟ گفت: اول از همه بايد گفت که نوسان در ذات بازار است. در دنيا هم اين نوسانات وجود دارد. وقتي برخي از بورس‌ها را در سطح دنيا چک کنيم مي‌بينيم که گاهي قيمت سهام شرکت‌ها به يکباره دو برابر يا نصف مي‌شود. در نتيجه اين موضوع در بازارهاي دنيا هم طبيعي است.

سهام‌داران عمده از موقعيت‌هاي رونق بازار استفاده کنند

قاليباف اصل با بيان اينکه معامله‌گران بازار سهام نبايد با نوسان‌هاي مقطعي نگران شوند، گفت: رونقي که در بازار به وجود آمده فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران نهادي مخصوصا سهام‌داران عمده است تا بتوانند اقدام به عرضه اوليه يا افزايش سرمايه کنند.

وي درباره ميزان شناوري سهام در بورس نيز گفت: وقتي شرکتي در بورس يا فرابورس ايران عرضه اوليه مي‌شود تعهداتي در مورد ميزان شناوري‌اش به بورس يا فرابورس مي‌شود. از طرفي نيز بورس يا فرابورس به دنبال اين هستند که شرکت‌ها را ملزم کنند در صورت نياز عرضه‌هاي لازم را انجام دهند.

مديرعامل سابق بورس تهران با تاکيد بر اينکه سهام‌داران عمده بايد از وضعيت رونق بازار کمال استفاده را داشته باشند، گفت: متاسفانه مي‌بينيم که در زمان رونق بازار، عرضه‌ها آنگونه که انتظار مي‌رود رخ نمي‌دهد و اتفاقا برعکس در وضعيت رکود عرضه صورت مي‌گيرد که تاکيد مي‌شود براي عرضه‌ها بايد از رونق بازار استفاده کرد تا بازار متعادل‌تر شود.

سرمايه‌گذاران با تحليل‌هاي بنيادي معامله کنند

قاليباف افزود: نبايد به اينکه بازار چند روز مثبت و چند روز منفي مي‌شود تصميم در مورد خريد و فروش گرفت. سهام‌داران بايد با توجه به تحليل و اطلاع شرکت‌ها اقدام به خريد و فروش کنند.

وي با اشاره به گزارش‌هاي ماهانه که در انتهاي آبان و اوايل آذر ماه منتشر شده و همچنين گزارش‌هاي ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: اطلاعات ماهانه شرکت‌ها، نشان مي‌دهد که عملکرد آنها مناسب بوده و مشکل خاصي وجود نداشته است، اما فضاي ريسکي که در حوزه بين‌الملل به وجود آمده باعث نگراني سهام‌داران شده و اين موضوع روي بازار تاثير منفي گذاشته است.

افرادي که بازار سهام را مناسب نمي‌بينند به بازار بدهي ورود کنند

مديرعامل سابق شرکت بورس تاکيد کرد: اطلاعاتي که از شرکت‌ها بيرون آمده مثبت است. علاوه بر اين، شرکت‌هاي جديدي که وارد بازار مي‌شوند فرصت خوبي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌کنند و جدا از اين‌ها سرمايه‌گذاران بايد دقت داشته باشند که در کنار بازار سهام بازار بدهي هم وجود دارد. اگر کسي فکر مي‌کند که بازار سهام مناسب براي سرمايه‌گذاري نيست مي‌تواند در بازار بدهي سرمايه‌گذاري کند.

قاليباف به سرمايه‌گذاران توصيه کرد که ابزارهاي مالي متنوع را در بازار سرمايه ناديده نگيرند و گفت: به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌کنم که از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري غافل نشوند. در زمان‌هايي سرمايه‌گذاران با افت بازار نگران مي‌شوند يا در زمان رشد بازار در جايي سهام را خريداري مي‌کنند که نبايد بخرند اما اگر به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مراجعه کنند، مي‌توانند با ريسک کمتري داد و ستد انجام دهند.

پذيرش شرکت‌ها يکي از مهمترين ماموريت‌هاي بورس است

وي در پاسخ به اينکه به مديران فعلي شرکت بورس چه توصيه‌اي داريد، گفت: بازار در سال‌هاي گذشته توانست در مقاطعي رشد کند. مقداري از اين رشد مربوط است به پذيرش شرکت‌هاي مشمول قانون اصل ۴۴ بود، بعد از آن هم به خاطر پذيرش شرکت‌هاي متعلق به نهادهاي عمومي يا بخش خصوصي روند بازار مثبت شد. به نظر من يک بحث مهم در اينکه بازار بزرگ شود پذيرش شرکت‌هاست، چراکه پذيرش شرکت‌ها يکي از ماموريت‌هاي اصلي بازار سرمايه است.

مديرعامل سابق بورس تهران افزود: برخي مي‌گويند چرا در شرايط رکود شرکت‌ها پذيرش مي‌شوند؛ اين حرف کاملا درست است، چرا که در وضعيت رونق بايد سهام در بازار پذيرش شود.

وي ادامه داد: اگر در شرايط رکود، سهام عرضه مي‌شود علت مسائل قيمتي است. اگر قيمت را مناسب دهند اين عرضه جذب مي‌شود. نبايد نگران نقدينگي بازار باشيم. چون اين نقدينگي پولي است که خارج از بازار است. معمولا در عرضه‌هاي اوليه نقدينگي مورد نياز در خارج از بازار تامين مي‌شود. براي همين است که مي‌بينيم در زمان عرضه اوليه کدهاي زيادي در بازار باز مي‌شود، چراکه عده‌اي پول‌هايشان را به بازار مي‌آورند.

فروش استقراضي مي‌تواند به تعادل بازار کمک کند

قاليباف افزود: عرضه‌هاي اوليه باعث مي‌شود توجهات به بازار افزايش يابد که به مديران فعلي شرکت بورس توصيه مي‌شود ابزارهاي مالي را جدي بگيرند. در جاهايي ما موضوعات نرم افزار معاملات را داشتيم. قاعدتا اين بحث‌هاي فني بايد حل شود اما اين واقعيتي است که بازار ما دو طرفه نيست. در آن بازار همه فروشنده هستند يا همه خريدار؛ البته اين موضوع به بنيادهاي اقتصاد ما بر مي‌گردد.

مديرعامل سابق شرکت بورس گفت: اگر بهره‌وري در شرکت‌ها بالا رود و در آن‌ها طرح‌ توسعه تعريف شود، شرکت‌ها متفاوت حرکت خواهند کرد و سرمايه‌گذار يک سهم را که بخرد و سهم ديگر را مي‌فروشد و قاعدتا در چنين فضايي حرکت‌ها در بازار سهام يکسان نخواهد بود. گاهي براي تنوع بازار ابزارهاي متنوع مهم است. مثلا فروش استقراضي مي‌تواند به بازار بسيار کمک کند تا بازار به تعادل برسد. علاوه بر اين، اختيار معاملات نيز در به تعادل رسيدن بازار کمک مي‌کند.