تسلط بانک مرکزي بر بازار ارز پرقدرت‌تر از هميشه است

تاریخ انتشار : 1397/10/01

«عبدالناصر همتي» رئيس کل بانک مرکزي ايران روز جمعه با تبريک يلدا در اينستاگرام نوشت: تسلط و احاطه بر بازار ارز پرقدرت‌تر از هميشه است و سياست‌هاي بانک مرکزي براي تقويت ارزش پول ملي و واقعي شدن نرخ ارز، برمبناي نظرات کارشناسي و واقعيت‌هاي اقتصادي تداوم مي‌يابد.

به گزارش ايرنا، همتي افزود: ثبات نسبي ايجاد شده در بازار ارز، به همراه تقويت تدريجي ارزش پول ملي کشور که موجب آرامش در ميان اقشار مختلف مردم شده است، با ترفندهايي از طرف کساني همراه شده که با اهداف مختلف از جمله کسب سود از نوسانات بازار، عليه ثبات و آرامش اقتصادي کشور جو رواني ايجاد مي‌کنند.
وي ادامه داد: درج مطالب جعلي به نقل از اينجانب در مورد ذخائر ارزي و سرنوشت برخي از سپرده‌هاي بانکي و کسري بودجه و ... و بازنشر آن در فضاي مجازي و بزرگ‌نمائي برخي اظهارات و اخبار بين‌المللي براي ايجاد نگراني از وضعيت ارزي کشور در بين مردم، از جمله‌ اين موارد است.
رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه ذخائر ارزي کشور در وضعيت مطلوبي قرار دارد، افزود: لازم است بار ديگر يادآوري کنم که بانک مرکزي ضمن صيانت لازم از سپرده‌هاي مردم در بانک‌ها، اصلاح و به روزرساني نظام بانکي را با دقت طراحي و اجرا مي‌کند. 
وي ادامه داد: مجموعه‌ بانکي تمام ظرفيت خود را براي تقويت توليد و رشد اقتصادي به کار مي‌گيرد.
بازار ارز در هفته هاي گذشته شاهد کاهش تدريجي قيمت‌ها بوده و تا حد زيادي از نوسانات آن کاسته شده است. بدين ترتيب دلار طي روزهاي اخير در کانال 9 هزار تومان معامله شد و بهاي سکه و طلا به قيمت پنج ماه پيش بازگشت.
همزمان به گزارش رسانه هاي بين المللي همچون رويترز، ريال ايران روي ريل تقويت قرار گرفته و بازار به ثبات نسبي رسيده است.
کارشناسان معتقدند اقدامات حساب شده بانک مرکزي بر اين کاهش نرخ اثرگذار بوده و باعث خروج تقاضاي احتياطي و سفته‌بازي از اين بازار شده است.