دليل اختلاف نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار

تاریخ انتشار : 1397/10/03

رييس مرکز آمار ايران درباره علت اختلاف آماري اين مرکز با بانک مرکزي، بيان داشت: بانک مرکزي نرخ تورم را در مناطق شهري و بزرگ پايش مي‌کند، ولي مرکز آمار معدل کل کشور را در نظر مي‌گيرد.

اميدعلي پارسا در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اختلاف آمارهاي منتشر شده از سوي بانک مرکزي و مرکز آمار ايران، گفت: بانک مرکزي سال‌ها قبل از تولد مرکز آمار ايران، رسالت توليد آمار را انجام داده و آمارهاي خوبي را همچنان توليد مي‌کند؛ اختلاف ميان آمار بانک مرکزي و مرکز آمار ايران، صرفا دو عدد در بحث آمارهاي رشد اقتصادي و تورم است؛ اعتقاد دارم بانک مرکزي هزاران آمار در زمينه پولي و ارزي منتشر مي‌کند که هيچ نهادي نمي‌تواند در آنها ادعا و بحثي داشته باشد و آمارهايي مفيد هستند.

وي ادامه داد: در همه دنيا ظرف ۵۰ سال گذشته وظيفه جمع آوري و انتشار آمار تورم و رشد اقتصادي از بانک‌هاي مرکزي جدا شده و به مراکز آماري محول شده که انتظار داريم اين اتفاق بايد در کشور ما نيز رخ بدهد و مراکز آمار مسئول انتشار اين دسته از آمار باشد.

رييس مرکز آمار ايران افزود: به استناد ماده ۱۰ قانون احکام دائمي، مرکز آمار مرجع آمار رسمي کشور است که اين قانون به منظور رفع موازي کاري تصويب شده و در تبصره اين قانون اجازه موازي کاري به همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزي داده شده، اما اعتقاد داريم ايران نيز مانند ساير کشورها بايد يک آمار از تورم، بيکاري و رشد اقتصادي داشته باشد و مرکز آمار ايران بايد اين آمار را به عنوان نهاد واحد منتشر کند.

پارسا با بيان اينکه بايد آمار تورم و رشد اقتصادي را مرکز آمار ايران اندازه گيري و منتشر کند، خاطر نشان کرد: بانک مرکزي مسئوليت‌هايي زيادي دارد و نبايد در آمارها موفقيت خود را اندازه‌گيري کند؛ در واقع بانک مرکزي از سويي براي تورم و رشد اقتصادي کشور هدف گذاري مي‌کند اما بعد تورم و رشد اقتصادي را اندازه‌گيري و منتشر مي‌کند.

وي با اشاره به دليل تفاوت اعداد آمار بانک مرکزي با مرکز آمار ايران اظهار داشت: بانک مرکزي تورم را در مناطق شهري و مناطق بزرگ پايش و ارزيابي مي‌کند اما مرکز آمار ايران معدل کل کشور را در نظر مي‌گيرد و همين مسئله باعث مي‌شود دو عدد متفاوت وجود داشته باشد.