موافق شفاف‌سازي و برخورد با رانت هستيم

تاریخ انتشار : 1397/10/10

دبير کل کانون صرافان گفت: در جلسه‌اي که با آقايان داشتم بيان کردم ما حاضريم تمام صرافي‌ها را تعطيل کنيم ولي شما نرخ را به همان قيمت سال 84 يعني 900 تومان برگردانيد. اگر مدعي هستيد که بالا رفتن يا پايين آمدن قيمت ارز متوجه دلال‌ها و صراف‌ها است.

دبير کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص قيمت ارز و وضعيت بازار گفت: صنف ما بسيار کوچک و در عين حال بسيار مرتبط با بخش‌هاي مختلف اقتصادي است ما با عنوان بخش خصوصي موافق شفاف‌سازي، برخورد با رانت و سوءاستفاده گران از وضعيت فعلي اقتصادي هستيم اما نبايد اعمال قانون به گونه‌اي باشد که به يک صنف که دارد درست کار مي‌کند شوک وارد شود. اکنون اين شوک به سيستم صرافي کشور وارد شده و به جرات مي‌توانم بگويم کارايي ما به نصف کاهش پيدا کرده است.

ترکاشوند افزود: متاسفانه از سوي برخي از رسانه‌ها آدرس غلط داده مي‌شود و قوه قهريه نيز به دنبال همان آدرس غلط مي‌رود. دولت به عنوان قوه مجريه کشور در حوزه اقتصاد کلان تصميم‌گيري مي‌کند که شاخص‌ها چگونه باشد و قيمت ارز در بازار به چه نحوي باشد اما هنگامي که تغييري رخ مي‌دهد نوک پيکان به سمت صراف و دلال گرفته مي‌شود. صنف صراف‌ها نيز نمي‌تواند هيچ دفاعي از خودش بکند و فقط صحبت‌ها را مي‌شنوند.

دبير کانون صرافان ادامه داد: من در جلسه‌اي که با آقايان داشتم بيان کردم ما حاضريم تمام صرافي‌ها را تعطيل کنيم ولي شما نرخ را به همان قيمت سال 84 يعني 900 تومان برگردانيد. اگر مدعي هستيد که بالا رفتن يا پايين آمدن قيمت ارز متوجه دلال‌ها و صراف‌ها است.

وي گفت: قيمت ارز در جاي ديگري تصميم‌گيري مي‌شود و سياست‌هاي کلان از سوي افراد ديگري اتخاذ مي‌شود اما بهترين کتک‌خور صراف‌ها هستند.

دبير کانون صرافان در خصوص قيمت ارز و ثبات چند هفته اخير گفت: در بازار  زماني قيمت تعادلي مشخص مي‌شود که يک سال تمام با مکانيزم بازار قيمت‌ها مشخص شود و نظام عرضه و تقاضا و عوامل ژئوپلتيک تاثير خود را بر قيمت بگذارند و هيچ گونه دخالتي از سوي دولت يا حاکميت صورت نگيرد آن زمان ما شاهد يک قيمت تعادلي خواهيم بود. قيمتي که براي واردات توجيه نداشته باشد و بر عکس براي صادر کننده و توليد کننده کاملا مقبول باشد. پس نمي‌توان گفت ما الان به ثبات رسيده‌ايم و ديگر شاهد نوسان نخواهيم بود.