توقف اعلام نرخ تورم از سوي بانک مرکزي تا اطلاع ثانوي

تاریخ انتشار : 1397/10/10

بانک مرکزي به منظور بررسي‌هاي تخصصي و کارشناسي دو جانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماري، نرخ تورم را بررسي و منتشر خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، مدير اداره آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي با بيان اينکه بانک مرکزي و مرکز آمارايران دو نهاد اصلي توليد کننده آمار در کشور هستند گفت: آمارهاي توليد شده توسط اين دو نهاد طيف گسترده‌اي از موضوعات و متغيرها را پوشش مي‌دهد و در مواردي هم آمارهاي مشترکي توليد مي‌شود که به عنوان مثال مي‌توان به نرخ تورم شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي اشاره کرد.

بنا بر اعلام بانک مرکزي، محمود چلويان با اشاره به تفاوت نتايج نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار تاکيد کرد: در برخي از مقاطع زماني بين نتايج نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار اختلاف محسوسي رخ مي‌دهد و در بررسي‌هاي انجام شده عمده دلايل اين امر مربوط به تفاوت سال پايه، دوره هاي احصاء هزينه هاي خانوارها، تناسب نظام جمع آوري داده ها به منظور کاهش خطاي غير نمونه گيري و عوامل ديگر  بوده است.

اين مقام مسئول بانک مرکزي در خصوص دليل عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزي گفت: اخيراً نيز بين نتايج شاخص تورم اعلامي بانک مرکزي و مرکز آمار تفاوت‌هايي رخ داده است که ممکن است براي عموم باعث سردرگمي و سوء تفاهم شود، به همين دليل و باتوجه به اينکه مرکز آمار ايران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزي منتشر مي کند، تصميم گرفته شده تا نتايج شاخص تورم بانک مرکزي فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسي‌هاي تخصصي و کارشناسي دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، اين اختلافات به حداقل ممکن کاهش يابد.

وي افزود: لازم به ذکر است بانک مرکزي کماکان به فرايند توليد آمارهاي خود و انتشار ديگر شاخص هاي اقتصادي نظير شاخص بهاي توليد کننده ادامه خواهد داد.