پيش‌بيني ثبات نرخ ارز تا پايان سال

تاریخ انتشار : 1397/10/16

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران پيش‌بيني کرد که ثبات نسبي نرخ ارز همچنان ادامه خواهد داشت.

محمدرضا انصاري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: آنچه که از ارزيابي بازار ارز در طول هفته‌هاي گذشته مي‌توان به دست آورد آن است که دولت توانسته لااقل براي کوتاه مدت نرخ ارز را کنترل کند و صرف اين مسئله براي اقتصاد کشور مي‌تواند به عنوان عاملي تاثيرگذار مطرح شود.

به گفته وي با توجه به مديريت صورت گرفته مي‌توان انتظار داشت که روال کار به همين ترتيب ادامه پيدا کند و در دل اين ثبات نسبي، فعالان اقتصادي بتوانند براي آينده کاري خود برنامه‌ريزي کنند.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران اين را نيز گفت که با توجه به ثبات نسبي شکل گرفته، اين تصور که بازار ارز در ماه‌هاي منتهي به پايان سال با شوک قيمتي خاصي رو به رو مي‌شود، سخت است و پيش‌بيني مي‌شود ثبات نسبي اخير فعلا حفظ شود.

انصاري با بيان اينکه در بازار ارز ايران امروز دو جريان خلاف يکديگر حرکت مي‌کنند، توضيح داد: جريان اول مربوط به تحريم‌ها و دشواري وارد کردن ارز خارجي به ايران است که اين مسئله قطعا چه براي دولت و چه براي بخش خصوصي مشکل آفرين مي‌شود. با اين وجود اما افزايش قابل توجه نرخ ارز در طول ماه‌هاي گذشته باعث شده ظرفيت صادراتي قابل توجهي براي صادرکنندگان ايراني به وجود آيد. يعني ما از سويي در وارد کردن ارز مشکل داريم و از سوي ديگر امکان بالقوه صادراتمان افزايش يافته است.

وي خاطرنشان کرد: دولت فعلا و در طول ماه‌هاي گذشته به خوبي توانسته تقاضا براي ارز را کنترل کند و اين امر خود را در ايجاد ثبات نسبي در بازار نشان داده است. اگر همين روال حفظ شود و ظرفيت صادراتي نيز به طور کامل مورد استفاده قرار گيرد، مي‌توان انتظار داشت که لااقل براي بخشي از فشارهاي اقتصادي ايجاد شده در ماه‌هاي اخير راه حل‌هايي پيدا شود.