دژپسند: مناطق آزاد را بايد آزاد گذاشت

تاریخ انتشار : 1397/10/18

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: مناطق آزاد را بايد آزاد گذاشت تا فراتر از موقعيت سرزمين اصلي امکان مبادلات تجاري و اقتصادي در محدوده آن فراهم شود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، «فرهاد دژپسند» در نشستي با حضور «مرتضي بانک» مشاور رييس جمهوري و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، مديران عامل سازمان هاي مناطق آزاد و معاونين دبيرخانه شورايعالي افزود: بايد فقدان نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسيب شناسي شود تا مشکلات موجود را ريشه يابي و آنها را مرتفع کنيم.
در اين نشست مشاور رييس جمهوري گزارشي از عملکرد مناطق آزاد در دولت يازدهم ارايه کرد و گفت: در سال 1392 صادرات از ١٩٢ ميليون دلار به يک ميليارد و 50 ميليون دلار در سال 1396 رسيد و تلاش مي کنيم با همه موانع و مشکلات پيش آمده در فضاي اقتصادي کشور اين روند مثبت همچنان ادامه يابد.
مرتضي بانک افزود: در مناطق آزاد بيش از 285 هزار شغل جديد ايجاد شده که نتيجه حضور 1600 واحد توليدي خدماتي در اين مناطق است ضمن آنکه برنامه هاي مختلفي براي حمايت از توليد و ايجاد فضاي مناسب براي کسب و کارهاي نوين در مناطق در دست اقدام است.
وي ادامه داد: مناطق آزاد بدون بهره مندي از بودجه دولتي در مدت پنج سال 10 هزار ميليارد درآمد داشته که نيمي از آن صرف پروژه هاي عمراني و تکميل زيرساخت هاي مناطق شده است.
دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اظهار داشت: منطقه آزاد بدون اجراي کامل قانون آن واقعي نيست و در حد يک عنوان باقي مي ماند و متاسفانه دستگاه ها نهادها در امور مناطق دخالت مي کنند. 
ايران هفت منطقه آزاد تجاري - صنعتي شامل کيش، قشم، چابهار، ارس، انزلي، اروند و ماکو و 64 منطقه ويژه اقتصادي دارد. 
شهريورماه امسال، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ايجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ويژه اقتصادي جديد راي مثبت دادند که هنوز نهايي نشده است.