رمزگشايي از نامه رييس اتاق تهران به همتي

تاریخ انتشار : 1397/10/26

اخيرا رييس اتاق تهران در نامه‌اي رسمي خطاب به رييس کل بانک مرکزي از وي خواست ترتيبي فراهم کند تا امکان تسويه يوزانس‌هاي سال‌هاي قبل با استفاده از ارز رسمي فراهم شود؛ موضوعي که به نظر مي‌رسد براي بسياري از واحدهاي توليدي اهميت بالايي خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، يوزانس يک اعتبار اسنادي است که به خريدار کالا اجازه مي‌دهد، هزينه مربوط به کالاي خريداري شده را به شکل نسيه به فروشنده پرداخت کند. در اين چارچوب، توليدکننده، مواد اوليه خود را در قالب يک برنامه زمان‌بندي شده‌ از قبل خريداري مي‌کند و سپس بعد از پايان برنامه زمان‌بندي شده، نسبت به تسويه بدهي خود اقدام مي‌کند. هرچند اين ابزار به عنوان يک اصل پذيرفته شده در بازار همواره مورد استفاده بوده اما با توجه به تغييرات قابل توجه نرخ ارز در طول ماه‌هاي گذشته، واردکنندگان ايراني براي تسويه يوزانس خود به مشکلات جدي برخورده‌اند و از اين رو رييس اتاق بازرگاني تهران به موضوع ورود و نامه‌اي به رييس کل بانک مرکزي ارسال کرده تا شايد با کمک دولت بخشي از اين مشکل حل شود.

مسعود خوانساري در اين نامه نوشته که "ادامه حيات براي فعالان اقتصادي که در سال گذشته اقدام به توليد و فروش کرده و در سال جاري مکلف به تسويه ديون و تعهدات خود با نرخ نيما باشند، بسيار بعيد بوده و اين وضعيت بار مالي سنگيني به فعالان اقتصادي وارد مي‌کند که تحمل آن براي هيچ سيستم مالي امکان‌پذير نيست".

او از همتي خواسته که " با توجه به موارد عنوان شده، خواهشمند است ضمن تجديدنظر در موضوع تسويه ديون و تعهدات ارزي واحدهاي توليدي که در سال قبل از اعتبارات مدت‌دار ارزي استفاده کرده و کالا و محصولات را با قيمت‌هاي قبلي به فروش رسانده‌اند، ترتيبي اتخاذ شود تا تسويه حساب ارزي براي آنان به نرخ رسمي (۴۲۰۰ تومان) امکان‌پذير شود".

با توجه به تاکيد خوانساري بر لزوم رسيدگي دولت به اين مسئله، به نظر مي‌رسد تغيير در شرايط فعلي يک اولويت جدي براي توليدکنندگان ايراني است. موضوعي که رييس کميسيون تسهيل کسب‌وکار اتاق تهران نيز بر آن تاکيد دارد.

در اين رابطه محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: يوزانس معمولا در چند مورد به کار مي رود؛ يا خريدار کالايي را به شکل نسيه تحويل مي‌گيرد يا براي دريافت کالاهايي همچون ماشين‌آلات در چارچوب پيش‌پرداخت عمل مي‌کند و معمولا بازه زماني چند ماهه دارد.

وي ادامه داد: آنچه در طول ماه‌هاي گذشته اتفاق افتاده، اين است که توليدکننده ايراني از شرکت‌هاي خارجي کالايي را به شکل يوزانس خريداري کرده و سپس در بازار فروخته است اما زماني که خواسته در موعد مقرر قرارداد يوزانس خود را تسويه کند با نرخ بالاي ارز مواجه شده و اين مسئله مشکلات جدي براي توليدکنندگان ايراني به وجود آورده است.

اين عضو اتاق تهران با بيان مثالي شرايط توليدکنندگان را اين طور توضيح داد: ما شرکت ايراني داريم که کالايي را از شرکت خارجي يوزانس کرده است. اين شرکت حدود سه ميليارد تومان سرمايه دارد و اگر بنا باشد قرارداد خود را با ارز نيمايي تسويه کند بايد رقمي نزديک به دو برابر کل سرمايه شرکت را پرداخت کند. اين در حالي است که کالا از قبل توليد و فروخته شده و امروز در صورتي که تغييرات حاصل نشود، اين شرکت و نمونه‌هاي مشابه آن راهي جز ورشکستگي نخواهند داشت.

نجفي‌منش اضافه کرد: در صورتي که موافقت لازم صورت گيرد و اين قراردادها با ارز رسمي تسويه شود اوضاع تغيير خواهد کرد زيرا تفاوت ارز نيمايي با بازار رسمي حدود پنج هزار تومان است.

رييس کميسيون تسهيل کسب‌وکار اتاق تهران درباره آخرين وضعيت پيگيري اين موضوع از سوي دولت نيز گفت: آخرين اخباري که ما دريافت کرديم، اين است که بانک مرکزي صورت‌هاي مالي مربوط به اين مسئله را به دولت داده و در صورتيکه موافقت لازم شکل گيرد مي‌توان اميدوار بود که اين مشکل حل شود در غير اين صورت خطر ورشکستگي برخي از اين شرکت‌ها و توليدکننده‌ها را تهديد مي‌کند.