سامانه نيما براي مديريت تقاضاي ارز ضروري است

تاریخ انتشار : 1397/11/06

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برخي انتقادها درباره سامانه ارزي نيما، گفت: ممکن است برخي مشکلات در اين باره وجود داشته باشد اما در شرايطي که کشور با تنگناهايي در خصوص ورود ارز به کشور مواجه است، اتخاذ تدابيري براي مديريت تقاضاي ارز، ضروري است.

به گزارش ايسنا، فرهاد دژپسند در نشست با اساتيد دانشگاه و دانشجويان رشته اقتصاد و مديريت مالي و حسابداري استان هرمزگان، اظهار کرد: انتظار من از جامعه دانشگاهي و صاحب نظران حيطه اقتصاد، اين است که به دور از حاشيه‌ها، پيشنهادات و انتقادات خود به وضع موجود را مطرح کنند.

وي با بيان اين‌که خودسانسوري به اندازه خود تحريمي، کاري اشتباه است، تاکيد کرد: شما براي اداي دين به جامعه، تمام حرف‌هاي خود را مطرح کنيد و مطمئن باشيد من همه آن‌ها را به رييس جمهور منتقل مي‌کنم.

  وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالي درباره تاثير نرخ ارز پيش‌بيني شده در بودجه سال آتي بر قيمت‌ها تصريح کرد: نرخ ارز درج شده در بودجه را نبايد به‌عنوان نماگر قيمت ارز در اقتصاد درنظر گرفت، بلکه تنها معياري براي محاسبه نرخ ريال محسوب مي‌شود. به عنوان مثال، ما زماني که نرخ ارز در بازار معادل ۳۵۰۰ تومان بود، در قانون بودجه، نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان نوشتيم، در حالي که با نگاه بدبينانه برخي صاحب نظران به دولت، دست کم بايد همان نرخ بازار را را در قانون مذکور مي‌گنجانديم.

 وزير اقتصاد در ادامه با دعوت مجدد از اساتيد دانشگاه براي انتقال  نظرات خود به وزارت اقتصاد، از ايجاد يک کانال دو سويه به همين منظور در آينده نزديک خبر داد.

 دژپسند هم‌چنين از صاحب نظران دانشگاهي خواست، تا زمان راه‌اندازي کانال مذکور، نظرات خود را از طريق آدرس andishe@mefa.gov.ir و يا بخش ارتباط مستقيم با وزير در پورتال وزارت اقتصاد به آدرس www.mefa.ir ارسال کنند.

وزير اقتصاد با اشاره به راه‌اندازي ۱۰ هسته انديشه‌ورزي در وزارت اقتصاد با موضوعات مختلف که اساتيد دانشگاه نيز در اين هسته‌ها نقش پررنگي دارند، تشکيل اين هسته‌ها را مصداق عملي تقيد خود به بهره‌مندي از نظرات دانشگاهيان در سياست‌سازي‌هاي اقتصادي عنوان کرد.

دژپسند با تاکيد بر اين‌که اقتضائات اقتصادي و سياسي دنيا حاکي از اين است اگر عقل جمعي و شبکه انديشه‌اي شکل نگيرد، نمي‌توان موفق شد، خاطرنشان کرد: تکرار يک مفهوم از زواياي گوناگون از ابعاد متفاوت به فهم آن موضوع و ملکه شدن در ذهن انسان کمک مي‌کند.

وزير اقتصاد با اشاره به تلاش جدي وزارت متبوع براي ساماندهي شبکه علمي کشور به‌منظور استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي موجود، گفت: من تمايل دارم از شما نخبگان اقتصادي ايده بگيرم و پاي اين ايده بايستم.