راهکارهاي پنج گانه رييس اتاق تهران براي تسهيل توليد

تاریخ انتشار : 1397/11/07

تهران- ايرنا- رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن ‌و ‌کشاورزي تهران در نامه‌اي به وزير صنعت، معدن‌ و ‌تجارت، پنج راهکار را براي کاهش مشکلات واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي بويژه تسريع در ترخيص مواد اوليه و ماشين‌آلات مورد نياز مطرح کرد.

به گزارش عصر شنبه تارنماي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن ‌و ‌کشاورزي تهران، مسعود خوانساري از اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد افزايش اعتبار ثبت سفارش از سه به 6 ماه قدرداني کرد و تمديد اعتبار ثبت‌سفارش‌ها براي «واحدهاي توليدي» به مدت 6 ماه ديگر بدون دريافت کارمزد را خواستار شد.
وي از وزير صنعت، معدن و تجارت خواست مواد اوليه و ماشين‌آلات موردنياز واحدهاي توليدي کشور که به دلايل مختلف در گمرک ها متوقف شده و فاقد ثبت‌سفارش است، با قيد فوريت ترخيص شود.
ديگر راهکار پيشنهاد شده، امکان ثبت‌سفارش براي مواد اوليه همه واحدهاي توليدي با انتخاب گزينه بدون انتقال ارز و تا سقف يکصد هزار يورو متناسب با پروانه بهره‌برداري اين واحدهاي توليدي است.
خوانساري مساعدت هر چه بيشتر دستگاه‌هاي نظارتي دولتي و اجرايي براي ترخيص محموله‌هاي وارداتي خطوط توليد کارخانه‌هاي کشور را خواستار شد.
رييس اتاق تهران همچنين تسهيل در فرآيند ورود موقت مواد اوليه و تجهيزات مورد نياز واحدهاي توليدي را خواستار شد که براي تهيه کالاي نهايي و صادارت مجدد انجام مي‌گيرد. 
خوانساري پيشنهاد کرد که با همکاري گمرک جمهوري اسلامي ايران، فرآيند صدور مجوزهاي اين بخش به 24 ساعت کاهش يابد.
به گزارش ايرنا، حمايت از خودکفايي در توليد کالاهاي راهبردي از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نيز «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند.