اعتبارات 30 هزار ميليارد توماني براي ساخت400 هزار مسکن دولتي و مشارکتي

تاریخ انتشار : 1397/11/09

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه 30 هزار ميليارد تومان براي توليد 400 هزار واحد مسکوني اعتبارات مورد نياز است، گفت: به صورت خوشبينانه منابع مالي 13 هزار ميليارد تومان از اين رقم برآورد شده مورد نياز، فراهم شده است.

امير اميني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره بودجه بخش مسکن براي سال آينده، اظهار داشت: در بودجه سال آينده عمده اعتبارات در حوزه مسکن به شرکت عمران شهرهاي جديد براي پروژه‌هاي قطارهاي حومه‌اي، شرکت بازآفريني شهري براي انجام وظايف مصوب در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده و هويت بخشي به محدوده‌هاي هدف بازآفريني شهري و سازمان مجري ساختمان‌هاي دولتي که وظيفه احداث ساختمان و تاسيسات دولتي مانند بيمارستان‌ها را بر عهده دارد، در نظر گرفته شده است.

وي درباره تامين بودجه تامين مسکن مهر و ساخت 400 هزار واحد مسکوني جديد توضيح داد: بودجه مسکن مهر پيش از اين در رديف‌هاي متفرقه ديده مي‌شد. وزير راه و شهرسازي با توجه به ظرفيت‌هاي موجود برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکوني ارايه را داده که مورد تاييد رييس جمهوري هم قرار گرفته است. از اين 400 هزار واحد جديد 100 هزار واحد در حوزه بازآفريني شهري ساخته خواهد شد. 100 هزار واحد توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي به احداث مي‌رسد و 200 هزار واحد هم در شهرهاي جديد ساخته خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: براي اجراي پروژه ساخت 400 هزار واحد مسکوني که بخشي از آن با مشارکت بخش خصوصي انجام مي‌شود، ‌30 هزار ميليارد تومان منابع مالي مورد نياز است.

اميني با اشاره به محل تامين 30 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده براي اجراي اين پروژه اظهار داشت: در تبصره 8 لايحه بودجه سال آينده تقريبا  10 هزار ميليارد تومان براي اجراي اين پروژه پيشنهاد داده‌ايم که اميدواريم  به تصويب برسد که محل آن، مديريت دارايي‌ها، امکانات و مقدورات وزارت راه و شهرسازي و شرکت‌هاي تابعه است.

معاون برنامه‌ريزي و منابع مالي وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: ظرفيت ديگر براي تامين اعتبارات، موضوع افزايش سرمايه بانک مسکن از محل بازگشت اقساط مسکن مهر است که مي‌توان 5 هزار ميليارد تومان از اين محل تامين کرد. پيش‌بيني مي‌کنيم  در سال 98 مي‌توان چيزي حدود 3 هزار و 500 ميليارد تومان منابع از اين محل ايجاد کرد.

وي با اشاره به برنامه بانک مسکن مبني بر استفاده از اقساط مسکن مهر براي تامين منابع صندوق پس انداز يکم گفت: اين  برنامه بانک مسکن به لحاظ بيزنس بانکي درست است اما زماني که دولت افزايش سرمايه در يک بانک انجام مي‌دهد يعني توان عمليات يک بانک را براي ارايه تسهيلات بالا مي‌برد. بانک بايد اين امکان را در بازار سرمايه تبديل به پول کند تا بتواند هزينه‌هاي مورد نظر را جبران کند.

اميني ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي به بيزنس بانک مسکن و بازارهاي اين بانک کاري ندارد. تکاليفي برعهده وزارت راه  و شهرسازي است و در راستاي انجام آن 5هزار ميليارد تومان در بانک مسکن افزايش سرمايه انجام خواهد داد و  انتظار دارد بانک مسکن هم يکسري از وظايفش را که معوق مانده را انجام دهد.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اگر اين 5 هزار ميليارد تومان در ميانه سال 98 محقق شود ارزش آن چيزي حدود 4 هزار ميليارد تومان خواهد بود اما امکان تامين آن هر چه به سمت انتهاي سال برود ارزش آن به چيزي حدود 3 هزار و 500 ميليارد تومان مي‌رسد.

وي ادامه داد: همچنين 3 هزار ميليارد تومان هم از محل مديريت دارايي املاک سازمان ملي زمين و مسکن و شهرهاي جديد مي‌توان فراهم کرد بنابراين تا  به اينجا 7 هزار ميليارد تومان از منابع مورد نياز براي ساخت 400 هزار واحد مسکوني فراهم شده است.

اميني با بيان اينکه از سوي ديگر خوشبينانه هزار ميليارد تومان هم از محل واگذاري املاک مسکن مهر به متقاضيان مسکن مهر منابع در نظر گرفته‌ايم،‌ گفت: همچنين پيش بيني شده است که 1500 ميليارد تومان هم از محل فروش اراضي شرکت عمران شهرهاي جديد و سازمان ملي زمين و مسکن به دست بياوريم. 3هزار و 700 ميليارد تومان هم امسال به شرکت بازآفريني شهري از محل صندوق توسعه ملي ارايه مي شود که اگر اين برنامه ادامه پيدا کند همين مقدار را هم سال آينده تخصيص مي دهند.

معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: در مجموع چيزي حدود 13 هزار ميليارد تومان براي سال 98 را در سال جاري تجهيز منابع کرده‌ايم. معتقدم 40 درصد منابع مورد نياز از لحاظ محاسباتي فراهم است و اميدوارم بتوانيم اين اعتبارات را فرهم آوريم.

وي با بيان اينکه اين برنامه مي‌تواند تحرکي در بازار مسکن ايجاد کند، گفت: ساخت 400 هزار واحد مسکوني در کنار امکاناتي در براي مسکن مهر فراهم کرده‌ايم مي تواند در بازار مسکن تحرکاتي ايجاد کند که هم به نفع سازندگان و هم به نفع خريداران است.