همتي: سياست نامه رمزارزها تهيه شد

تاریخ انتشار : 1397/11/10

 رييس کل بانک مرکزي از تهيه سياست نامه رمز ارزها خبر داد و از صاحب نظران خواست تا نقطه نظرات خود را در اين باره به بانک مرکزي منعکس کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا؛ «عبدالناصر همتي» روز سه شنبه در پيامي به هشتمين «همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت»، چند خبر خوش درباره فناوري هاي مالي مطرح کرد.
وي افزود: يکي ديگر از اقدامات، راه اندازي نظام برداشت مستقيم در اغلب بانکهاست که اين کار دغدغه کسب و کارهاي نوپا در جمع آوري وجوه را رفع مي کند.
همتي مهاجرت از کارت هاي مغناطيسي به سمت کارت هاي هوشمند را ديگر برنامه بانک مرکزي عنوان کرد که زمينه را براي پرداخت هاي مبتني بر تلفن همراه هموار مي کند.
وي از ايجاد پلت فرم فناوري بلاک چين در نظام بانکي خبر داد که اين امکان را به بانک ها و کسب و کارها مي دهد از اين بستر براي توسعه فعاليت خودشان استفاده کنند.
رييس کل بانک مرکزي اتفاقات مهم در حوزه نظام هاي پرداخت از جمله «برداشت مستقيم»، «ارز رمزها»، «ارتقاي استاندارد کارت ها» و «فناوري زنجيره بلوک» را تشريح کرد.
همتي با بيان اينکه سامانه هاي پرداخت و تسويه از ابزار هاي مهم بانکي و پولي کشور است، گفت: اين سامانه ها مي توانند در 2 بعد به بانک مرکزي کمک کنند، يکي از بعد نظارتي است همچنانکه در طول بحران ارزي که اواسط سال بوجود آمد و کشور تحت تحريم ها ناعادلانه و غيرانساني دولت آمريکا قرار گرفت، حملات سفته بازانه در بازار ارز شدت گرفت که خوشبختانه بانک مرکزي با کنترلي که بر تراکنش هاي بانکي از طريق سامانه هاي پرداخت داشت اين حملات را تخفيف داد و آرامش نسبي بر بازار ارز حاکم کرد.
وي افزود: بعد ديگر، استفاده از سامانه هاي پرداخت و تسويه در فضاي کسب و کار است، همانطور که مي دانيد روزانه بيش از 200 ميليون تقاضا به اين سامانه ها وارد مي شود، اين حجم تقاضا که تمامي آن به کسب و کارها به ويژه کسب و کارهاي نو در جامعه تعلق دارد مي تواند به شدت افزايش پيدا کند.
رييس کل بانک مرکزي با اشاره به وعده خبر خوش در حوزه نظام هاي پرداخت که پيش از اين وعده آن را داده بود، گفت: يکي از اتفاقاتي که مي تواند تاثير مهمي بر توسعه کسب و کارها داشته باشد، خدمات برداشت مستقيم است و اين در اغلب بانک هاي کشور عملياتي شده و مي تواتيم آن را به عنوان يک ابزار و بستر مهم در توسعه کسب و کارهاي نوپا و يا همان استارتاپ ها به کار بگيريم.
وي افزود: ما مطمئن هستيم با راه اندازي و استفاده از اين سيستم توسط کاربران و کساني که درصدد توسعه کسب و کارهاي خود هستند، دغدغه هاي اين فعالان از نظر جمع آوري وجوه از بين خواهد رفت؛ در واقع دغدغه جمع آوري وجوه ناشي از کسب و کار ديگر وجود نخواهد داشت.
همتي با بيان اينکه دومين خبر در خصوص ارز رمزهاست، افزود: همکاران من در بانک مرکزي، سياست نامه ارز رمزها را در وب سايت بانک منتشر کرده اند ضمن انکه در جريان برگزاري 2 روزه همايش حتما صاحبان فن در اين زمينه به اظهارنظر خواهند پرداخت و ما منتظر خواهيم بود تا صاحب نظران و صاحبان فن در اين زمينه به ارايه پيشنهادهاي خود بپردازند.
رييس کل بانک مرکزي سومين اتفاق مهم در حوزه نظام هاي پرداخت را مهاجرت کارت هاي بانکي مغناطيسي به کارت هاي بانکي هوشمند عنوان کرد و گفت: اين کارت ها علاوه بر ارتقاي سطح امنيت، امکان پرداخت همراه امن را در جامعه فراهم مي کنند که اين موضوع تحول مهمي است و به تدريج مسير براي انتقال از کارت هاي مغناطيسي به کارت هاي هوشمند باز مي شود.
وي افزود: خوشبختانه در داخل کشور اين تکنولوزي بومي سازي شده است و مطمئن هستم که تحولات خوبي را در عرصه تجارت فراهم خواهد کرد.
همتي در پايان با اشاره به ايجاد پلتفرم براي بلاک چين ها، گفت: اين پلت فرمي که ايجاد شده در واقع به کاربران کسب و کارها، بانک ها و همه کساني که قصد دارند در اين زمينه فعاليت کنند، اجازه مي دهد محصولات مبتني بر زنجيره بلوک خود را توسعه دهند. 
وي افزود: اين اقدامات و نتايج در مجموعه فناوري اطلاعات بانک مرکزي با همراهي، همفکري و کمک شرکت هايي که با بانک مرکزي تعامل دارند بدست آمده است و اميدواريم بستر خوبي براي توسعه بانکداري الکترونيک به ويژه کسب و کارهاي نو پا، فين تيک ها و استارتاپ ها فراهم شود.
رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه بانک مرکزي با توجه به مقام نظارتي خود به اين جمع بندي نائل شده است که آزادي عمل بيشتري را به فين تيک ها و مجموعه هايي که در زمينه توسعه فناوري و کسب و کار دارند اعطا کند و بانک مرکزي بيشتر به حيطه نظارتي خود بپردازد، از تمامي صاحب نظران حاضر در همايش و همکاران پژوهشکده پولي و بانکي به ويژه دست در اندرکاران همايش تشکر و قدرداني و ابراز اميدوار کرد به زودي شاهد متجلي شدن مباحث اين همايش در عمل باشيم.
هشتمين همايش بانکداري الکترونيک روزهاي نهم و دهم بهمن در سالن همايش هاي برج ميلاد برپاست.