وزير اقتصاد: ثبات نرخ ارز از کاهش آن مهمتر است

تاریخ انتشار : 1397/11/16

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين‌که در چند ماه اخير تمرکز دولت به شدت بر کاهش نوسانات ارز معطوف بوده است، گفت که ثبات نرخ ارز از کاهش نرخ آن مهمتر است.

به گزارش ايسنا، وزير اقتصاد در نشست خود با کارآفرينان جوان با بيان اين‌که ثبات نرخ ارز از کاهش نرخ ارز مهمتر است، گفت: در چند ماه اخير تمرکز دولت به شدت بر کاهش نوسانات ارز معطوف بوده است. در حال حاضر در شرايط خاصي هستيم که علي‌رغم همه اين‌ها بانک مرکزي بدون سرکوب نرخ ارز و از طريق سازوکارهاي مالي بازار ارز را کنترل کرده است.

او همچنين از معافيت ارزي صادرکنندگاني که تا يک‌ميليون دلار صادرات دارند خبر داد و گفت که اين معافيت براي صادرکنندگاني که بين يک تا ۳ ميليون دلار صادرات دارند، ۷۰ درصد است؛ اين معافيت نيز به اين معناست که آن‌ها مي‌توانند ارز خود را به سامانه نيما نياورند اما به کشود بايد وارد کنند.

دژپسند در ادامه به کارآفرينان قول داد تا در صورت نياز به برطرف کردن موانع شرکت‌هاي دانش‌بنيان يا تازه‌تاسيس، اگر مشکلي از نظر بخشنامه‌اي وجود داشته باشد حتي اگر لازم باشد آن بخشنامه را هم حذف خواهد کرد.

او همچنين بر ضرورت وجود پيش‌آگاهي براي فعالان اقتصادي تاکيد کرد و گفت: اگر مي‌خواهيم رانت‌زدايي شود و شفافيت اقتصادي وجود داشته باشد، بايد از مدت‌زمان زيادي قبل از اعلام قوانين به فعالان اقتصادي، درباره آن قانون اطلاع داده شود.

وزير امور اقتصادي و دارايي با تاکيد بر اين‌که لازم است تا از اقتصاد مبتني‌بر بودجه نفتي فاصله بگيريم، خطاب به کارآفرينان ادامه داد: اگر فکر مي‌کنيد اقلامي را بايد بخريد که به آن ارز نمي‌دهند، به ما بگوييد تا براي رفع موانع شما تلاش کنيم و مجوزهاي قانوني را هم بگيريم.

در ادامه اين نشست، مهرداد ارونقي، معاون فني گمرک نيز با تاکيد بر ضرورت رفع مشکلات کارآفرينان، گفت که مشکلات گمرکي شرکت‌هاي دانش‌بنيان که بعضا به خاطر تغيير گروه کالايي يا مشکلات مربوط به ثبت سفارش بوده است، تا حدود زيادي برطرف شده است؛ بخش ديگري هم که نيازمند اخذ مجوزهاي وزارت صنعت و بانک مرکزي هستند که در صورت کسب مجوز مشکلي از نظر گمرک نخواهند داشت.