جزئيات تسهيلات بانک مرکزي براي صادرکنندگان

تاریخ انتشار : 1397/11/27

بانک مرکزي در دستورالعمل جديد خود تسهيلاتي را براي صادرکنندگاني که ارز بيشتري را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، در نظر گرفته است.

به گزارش بنکر (Banker)، بانک مرکزي در روزهاي گذشته شرايط جديدي را براي بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در نظر گرفته که بر اساس آن، صادرکنندگاني که ارز بيشتري را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بيشتر مي‌توانند از مزايايي که توسط بانک مرکزي در نظر گرفته شده استفاده کنند.

از سوي ديگر، مقامات بانک مرکزي پيش‌بيني کرده‌اند که با اجراي اين دستورالعمل جديد، ۱.۷ ميليارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

بر اساس بخش‌نامه جديد بانک مرکزي، صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسيم‌بندي شده‌اند که بر اساس آن، صادرکنندگان با عملکرد بازگشت ارز بيش از ۶۰ درصد، بين ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانک مرکزي، کمتر از ۴۰ درصد و صادرکنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسيم‌بندي شده‌اند.

 

عملکرد بيش از ۶۰ درصد

بر اساس تصميم جديد بانک مرکزي، دسته نخست يعني صادرکنندگاني که بيش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، در صورت صادرات زير يک ميليون دلار مي‌توانند ارز خود را به صورت حواله يا نقدي به صرافي‌ها بفروشند يا از آن براي واردات خود يا غير استفاده کنند.

اين افراد در صورت صادرات بين يک تا سه ميليون دلار مي‌توانند تا سقف ۱.۵ ميليون دلار را به صورت نقد يا حواله در صرافي‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نيما کرده و مابقي آن را براي صادرات خود يا غير استفاده کنند.

صادرات سه تا ۱۰ ميليون دلار توسط اين صادرکنندگان مي‌تواند منجر به فروش دو ميليون دلار ارز در صرافي‌ها و وارد کردن ۴۰ درصد آن در سامانه نيما شود و صادرکننده مي‌تواند از مابقي آن براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير استفاده کند.

صادرکنندگاني که بيش از ۱۰ ميليون دلار صادرات داشته باشند، نيز مي‌توانند تا سقف چهار ميليون دلار را در صرافي‌ها بفروشند و ضمن واردکردن ۷۰ درصد ارز صادراتي خود به سامانه نيما، مابقي آن را براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير استفاده کنند.

 

عملکرد بين ۳۰ تا ۶۰ درصد

صادرکنندگاني که منوط به تفاهم با بانک مرکزي بين ۳۰ تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، همه موارد را نسبت به صادرکنندگان قبلي دارند، با اين تفاوت که در صادرات بين يک تا سه ميليون دلار بايد ۴۵ درصد ارز خود را به نيما بياورند، براي صادرات سه تا ۱۰ ميليون دلار تنها مي‌توانند ۱.۵ ميليون دلار خود را در صرافي بفروشند و ۵۵ درصد از آن را بايد به نيما بياورند و براي صادرات بالاي ۱۰ ميليون دلار مي‌توانند تا دو ميليون دلار را در صرافي فروخته و بايد ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما بفروشند.

 

عملکرد کمتر از ۴۰ درصد

اين صادرکنندگان که ارز خود را به چرخه اقتصاد وارد کرده‌اند، اما عملکرد آن‌ها کمتر از ۴۰ درصد بوده است، بر اساس تصميم جديد بانک مرکزي مانند دستورالعمل قبلي عمل مي‌کنند که تا کمتر از يک ميليون دلار مي‌توانند ارز خود را در صرافي بفروشند و بايد در صورت صادرات بين يک تا سه ميليون دلار ۵۰ درصد، سه تا ۱۰ ميليون دلار ۷۰ درصد و بيش از ۱۰ ميليون دلار ۹۰ درصد از ارز خود را به سامانه نيما بياورند.

اين صادرکنندگان در هر شرايطي تنها امکان فروش يک ميليون دلار از ارز صادراتي خود را در صرافي خواهند داشت. در عين حال اين گروه مي‌توانند از ارز خود براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير نيز استفاده کنند.

 

صادرکنندگان بدون عملکرد بازگشت ارز

به نوشته ايسنا، بانک مرکزي تاکيد کرده است که اين دسته از صادرکنندگان در حداقل زمان ممکن از سوي بانک مرکزي به مراجع قضائي معرفي مي‌شوند.

بانک مرکزي پيش از اين نيز اعلام کرده بود که برخي از صادرکنندگان هيچ گونه پاسخي به پيگيري‌هاي بانک مرکزي نداده‌اند که ليست اين صادرکنندگان تهيه شده و به زودي به مقامات قضائي ارائه مي‌شود.

بانک مرکزي تلاش کرده تا با اين بخش‌نامه جديد، شرايط را براي صادرکنندگاني که ارز خود را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، تسهيل کند. البته بانک مرکزي اعتبار اين مصوبه را تا پايان سال جاري عنوان کرده و تاکيد کرده که تمامي مفاد ساير مصوبات به قوت خود باقي است.

اين بانک همچنين تاکيد کرده که صادرکنندگان گروه نخست، در صورت نياز به تخصيصي و تأمين ارز در اولويت بانک مرکزي قرار خواهند داشت.