شرايط کشور با وجود فشارهاي دشمنان عادي است

تاریخ انتشار : 1397/11/28

سنندج - ايرنا - رئيس کل بانک مرکزي گفت: عليرغم فشارهاي دشمنان در خصوص صادرات نفت و ايجاد محدوديت در منابع ارزي کشور، شرايط عادي است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي کردستان با اشاره به جنگ اقتصادي دولت آمريکا عليه ملت ايران، اظهار داشت: توطئه دشمن براي برهم زدن نظم اقتصادي کشور تا حد زيادي خنثي شده و با همت مردم و اقدامات دولت در حال حاضر ثبات نسبي بر اقتصاد کشور حاکم است.
وي با بيان اينکه اين ثبات به ما اجازه مي دهد تا اقدامات اساسي در حوزه اقتصادي کشور انجام دهيم، افزود: تامين نيازهاي اساسي و فوري مردم در شرايط سخت کنوني دغدغه اصلي دولت بوده و ايجاد ثبات اقتصادي در کشور هدف اصلي دولت است.
همتي تاکيد کرد: دولت براي جبران آثار تحريم ها و اداره زندگي روزمره مردم اقدامات خود را در ابعاد مختلف پيش مي برد تا بتواند در عين حال برنامه ريزي مناسب براي توسعه کشور نيز انجام دهد.
وي ميزان صادارت غير نفتي کشور از ابتداي امسال تا پايان آذر حدود 34 ميليارد دلار اعلام و با تاکيد بر اينکه واردات دارو و کالاهاي اساسي در اولويت است، اضافه کرد: از ابتداي سال جاري تا پايان دي، 11 ميليارد و 500 هزار دلار کالاهاي اساسي، دارو و تجهزات پزشکي وارد کرده ايم که نسبت به کل سال گذشته 20 درصد افزايش داشته است. 
رييس کل بانک مرکزي گفت: افزيش فشار براي کاهش درآمدهاي نفتي کشور موجب کندي در انجام طرح ها و موارد با اولويت کمتر مي شود که در حال برنامه ريزي براي تکميل و راه اندازي طرح هاي اولويت دار در کشور هستيم تا اين مقطع را طي کنيم. 
همتي ضمن ابزار اميدواري در خصوص نتيجه بخش بودن تصميماتي که در اين سفر براي استان کردستان اتخاذ مي شود، افزود: ظرفيت سازي براي استان کردستان بسيار مهم است و بايد به گونه اي انجام شود که زمينه براي اشتغال و توسعه بيشتر اين استان ايجاد شود.
رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: طرح هاي خوبي از طرف توليدکنندگان کردستان پيشنهاد شد که اجراي آنها موجب افزايش ميزان توليد و ارزش افزوده داخلي مي شود.
همتي با اعلام اينکه نظام بانکي کشور آماده حمايت و تامين نقدينگي واحدهاي توليدي است، يادآور شد: کشور نبايد از نظر سرمايه در گردش و واحدهاي توليدي فعال که نياز به نقدينگي دارند دچار مشکل باشد و نظام بانکي آمادگي دارد که حمايت هاي لازم را انجام دهد.
وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي با صادرات ريالي مخالف است گفت: صادرات ريالي معنا ندارد، چرا که منابع انساني و سرمايه اي کشور براي توليد به کار گرفته و توليدات به خارج کشور صادر مي شود اما در مقابل، ارزي به کشور بازنمي گردد، بنابراين اين روش با هيچ منطقي قابل پذيرش نيست. 
همتي با بيان اينکه ارزش افزوده صادرات بايد در داخل کشور و به چرخه اقتصادي بازگردد، اظهار داشت: طرح صادرات ريالي که نه ارزي به داخل کشور وارد شود و نه وارداتي در مقابل آن انجام گيرد، به هيچ وجه به نفع اقتصاد نخواهد بود، ضمن اينکه اين روش در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتي است. 
رئيس کل بانک مرکزي گفت: از صادرکنندگان انتظار مي رود شرايط وارد کنندگان را درک و گام هاي لازم براي کمک به جريان واردات کشور بردارند، ضمن آنکه در اين مسير نيز بانک مرکزي به طرق مختلف بستر انتقال وجوه حاصل از صادرات را با کشورهاي مورد تعامل مهيا کرده است.
به گزارش ايرنا، رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران براي بازديد از يک طرح بزرگ صنعتي و شرکت در چند جلسه از جمله شوراي گفت و گوي بخش خصوصي با دولت به استان کردستان سفر کرد.
شرکت در نشست ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، گفتگوي دولت و بخش خصوصي و جلسه کميسيون هماهنگي بانک‌ها از جمله مهمترين برنامه‌هاي رئيس بانک مرکزي و هيات همراه در سفر يک روزه رئيس کل بانک مرکزي و هيات همراه به کردستان است.
شرکت در کارگروه طرح هاي پيشران با حضور سرمايه گذاران و مديران دستگاه هاي اجرايي مرتبط، جلسه با شهرداران شهرهاي سنندج، سقز، بيجار، قروه، مريوان، بانه و کامياران از ديگر برنامه هاي سفر يک روزه رئيس کل بانک مرکزي به استان کردستان بود.