شرايط صدور کالاهاي توليد شده در مناطق آزاد اعلام شد

تاریخ انتشار : 1397/11/29

گمرک ايران در بخشنامه‌اي شرايط صدور کالاهاي توليد شده در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گمرک ايران اعلام کرد کالاهايي که مشمول ممنوعيت و محدوديت در سرزمين اصلي مي‌شود، با رعايت ضوابط زير قابل صدور در مناطق آزاد تجاري صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي هستند:

۱. در صورتي که محصول توليدي با ۱۰۰ درصد مواد اوليه خارجي توليد شده باشد، مشمول ممنوعيت و محدوديت‌هاي وضع شده جهت صادرات نمي‌گردد.

۲. در صورتي که محصول توليدي با ۱۰۰ درصد مواد اوليه داخلي توليد شده باشد، مشمول ممنوعيت و محدوديت‌هاي وضع شده جهت صادرات مي‌شود.

۳. در صورتي که محصول توليدي با درصدي از مواد اوليه داخلي و خارجي توليد شده باشد، صادرات محصول توليدي به ميزان مواد اوليه به کار رفته در محصول (به ميزان مازاد سهم مجاز ورود به داخل که بر اساس مصوبه کميسيون ارزش افزوده مربوط به آن محصول قابل استحصال است) مشمول ممنوعيت و محدوديت‌هاي وضع شده جهت صادرات نيست و صادرات به ميزان مواد اوليه داخلي به کار رفته در محصول مشمول محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي وضع شده جهت صادرات خواهد بود.

لازم به ذکر است که ملاک عمل در خصوص موارد مذکور و تشخيص اينکه چه ميزان کالا در مناطق توليد شده است، مصوبات کميسيون ارزش افزوده (شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه) و گواهي توليد صادره توسط سازمان‌هاي عامل مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي بوده و کليه گواهي‌هاي مذکور از طريق دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه به اين دفتر واصل شده و از سوي اين دفتر به گمرکات اجرايي ذيربط ابلاغ خواهد شد.

در مواردي که مطابق تصريح متن بخشنامه‌هاي ابلاغي ممنوعيت و محدوديت اعزام شده مشمول صادرات کالاهاي توليد شده در مناطق آزاد و ويژه نيز شود، (همچون ممنوعيت صادرات عين کالاهاي وارداتي از محل ارز رسمي و نيمايي) تصريح موصوف ارجحيت داشته و موارد مذکور در اين بخشنامه موضوعيت نخواهد داشت.